Välkommen till LÄTTLÄSTPODDEN
Lättlästpodden sprider kunskap om lättläst barn- och ungdomslitteratur med fokus på den lustfyllda läsningen. Här snackar redaktionschefen Linnea Carlquist och redaktören Emelie Olofson lättläst, läslust, inspiration och motivation! Hur blir en bok lättläst? Hur blir ett barn en läsare? De diskuterar aktuella ämnen, svarar på frågor och grottar ner sig i forskning om lättläst barnlitteratur.
Avsnitt 18. Dyslexi – "Jag läser långsamt. Jag är inte dum i huvudet."
Hur kan vi stötta barn med dyslexi, och vad borde vi undvika? Vi ringde upp radioprataren Alfred Wreeby Ljung för att fråga vilka strategier han tar till för att klara ett texttungt jobb trots sin dyslexi. Vi passar också på att fråga hur stor betydelse en diagnos har och vilket bemötande han hade önskat att han hade fått när han kämpade med läsningen i skolan.
Alfreds boktips:
Eric Ericson: Brev till samhället
Barbro Lindgren: Loranga, Masarin och Dartanjang
Läs mer:
Dyslexiförbundet: https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/las-och-skrivsvarigheter/
Kodknäckarna, tips på stöd: https://www.kodknackarna.se/vad-kan-jag-som-pedagog-gora
SPSM: https://www.spsm.se/funktionsnedsattningar/las--och-skrivsvarigheterdyslexi/
Föreläsning om dyslexi och andraspråk: https://urplay.se/program/162000-ur-samtiden-specialpedagogik-dyslexi-och-andrasprak
Artikel om dyslexi på olika språk: https://dyslexi.org/wp-content/uploads/2021/11/dyslexi_pa_olika_sprak.pdf
Forskningssammanfattning https://static1.squarespace.com/static/5be9651cec4eb71aee6e4d65/t/5c48c5654d7a9ca63638ae1f/1548272997854/forskningsammanfattning.pdf
Tack till Machete studios för klipp.
Avsnitt 17. Phonics – lösningen på läskrisen?
I förslaget till ny läroplan, Kunskap för alla, står läsinlärningsmetoden phonics med. Men vad är phonics och varför är det så bra? Och hur går det till när vi lär oss att läsa? Vi pratar med Ingrid Thulin Olander och Lejla Mandzic som är logopeder, läromedelsförfattare och specialister inom språk-, läs- och skrivutveckling om nybörjarnas läsning i allmänhet och phonics i synnerhet.
Ingrids och Lejlas läs- och lyssningstips:
- Lära barn att läsa (2025) LegiLexi
- Grunderna i läs- och skrivinlärning (2020) Inger Fridolfsson
- Ending the reading wars (2018) Castles, Rastle & Nation
- Hur låter bokstaven? (2019) Susanna Cabander
- Podcasten Sold a story, finns exempelvis på Spotify
- Ingrid och Lejlas konto @spraklasskrivbyran på Instagram
Fler lästips:
Blandat om phonics på bloggen Språkforskning
Vi lärare: Mängdträning och phonics – så ändras svenskundervisningen
Tack till Christian på Machete studios för klipp!
Avsnitt 16. Litteralund 2025. Hela redaktionen på utflykt
I år drog hela Hegas redaktion till LitteraLund, Sveriges största barn- och ungdomslitteraturfestival som går av stapeln i april varje år. Redaktionen försnackar om sina förväntningar och förhoppningar och eftersnackar om hur det egentligen gick. Vad såg vi för trender och vilken plats hade lättläst bland programpunkter och samtal?
Tack till Hilma, Karin, Linda och Lukas för att ni ställde upp.
Vill ni veta vad vi lyssnade på kan ni kolla programmet här:
https://lund.se/uppleva-och-gora/vad-hander-i-lunds-kommun/litteralund/konferensprogram
Tack till Christian på Machete studios för en heroisk klippinsats.
Avsnitt 15. Skräck – låt splatter och monster väcka läslusten.
Gillar dina elever att bli skrämda från vettet. Eller vill de bara ha något lagom mysrysigt. Författarna Jenny Milewskis och Tobias Gards populära böcker spänner från humoristiskt rys för lågstadiet till splattrig skräck för tonåringen. Hur kom det sig att de började skriva skräckböcker? Hur läskigt vill läsarna ha det och hur gör man det riktigt läskigt på få ord? Och hur kan man använda skräck för att locka till både läsning och skrivande?
Tobias tips:
Mats Strandberg: Monstret Frank
Wiley Blevins: Lilla skräckbiblioteket
Jennys tips:
Shirley Jackson: The Haunting of Hill House (Hemsökelsen på Hill house)
Stephen King – typ allt
Läs boken – se filmen – jämför
Tobias böcker:
Rysliga resor (6–8)
Creepy (9–12)
Knackaren (9–12)
Under isen (9–12)
Jennys böcker:
Den sista skolresan (13+)
Mördarens märke (13+)
Gullstorp racing (ej skräck) (13+)
Tack till Machete Studios.
Avsnitt 14. "Det är roligt att läsa för att jag lär mig mer ord." Vi pratar vidare om SvA.
I det här avsnittet pratar vi med SvA-forskaren Helén Egerhag om svårigheter och utmaningar för både SvA-elever och SvA-lärare. Hennas avhandling visar att det ofta är avkodningen som utgör det största hindret för läsutvecklingen.
Vi åker också till Ljungenskolan i Furulund och träffar några elever som läser svenska som andraspråk där. Vad tycker eleverna om undervisningen i svenska som andraspråk i allmänhet och om läsning i synnerhet?
Elevernas boktips:
- Dahl: SVJ
- Gard: Visslaren
- Henriksson: Din hand i min
- Kaneshiro & Nomura: Blue Lock
- Kibuishi: Amulett
- Lindbäck: God jul, Ester Jansson!
Helén Egerhags avhandling:
Att främja läsutvecklingen i svenska som andraspråk
https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1801217/FULLTEXT01.pdf
Tack till Machete studios
https://www.instagram.com/machetestudios/
Avsnitt 13. Delaktig och självständig! Jobba läsfrämjande med personer med intellektuell funktionsnedsättning
Alla har rätt till läsning och litteratur. Personer med IF är en grupp som ofta ligger långt från det digitala samhället. Något som försvårar för dem att få tillgång till just litteratur. Vi pratar med folkbildaren Kerstin Gatu, som håller i kursen Anpassad IT på Mora folkhögskola, om läsning och intellektuell funktionsnedsättning. Kursens deltagare som alla har måttlig intellektuell funktionsnedsättning får möjlighet att läsa och dela sina läsupplevelser med varandra vilket stärker både läsglädjen och identiteten som läsare.
Tyvärr var vår inspelningsutrustning trasig när vi spelade in det här avsnittet. Vi ber om ursäkt för det dåliga ljudet.
Tack till Christian på Machete studios för klipp och att du räddade inspelningen så gott det gick!
Källor:
Forskarintervju: Läsförståelse hos ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning med Karin Nilsson, via SPSM.
Läsförståelse vid intellektuell funktionsnedsättning av Jenny Berggren, Linköpings universitet Examensarbete speciallärarprogrammet
https://www.ida.liu.se/~arnjo82/textad/publikationer/berggren.pdf
Vilken läsinlärningsmetod gynnar elever med IF, helordsmetoden eller ljudningsmetoden? av Tone Nymo och Linda Sjöström, Stockholms universitet, speciallärarprogrammet.
https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:1889355/FULLTEXT01.pdf
Bana väg för läsning – folkbibliotekets strategier och förhållningssätt till läsfrämjande arbete för barn och unga med funktionsnedsättningar av Marita Versterlund, Högskolan i Borås, Magisteruppsats i Biblioteks- och informationsvetenskap
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1396166/FULLTEXT01.pdf
Tips från Kerstin:
Webbinarium om digitalt medborgarskap – folkbildningens potential att stänga den digitala klyftan. https://www.sverigesfolkhogskolor.se/for-personal-pa-folkhogskola/kalender/digitalt-medborgarskap/
Läs mer:
Digijag https://www.digijag.se/
För att nå Läsfests DigiJag loggar man in på
bok.digijag.se
användarnamn: boken
lösenord: boken
Läsfest facebook grupp: https://www.facebook.com/groups/849862782596790
Begripsam https://www.begripsam.se/
Avsnitt 12. Locka och motivera – bildens roll i lättlästa böcker
Bilder och dess samspel med texten kan både fördjupa och vigda förståelsen vid läsning. Något som är extra viktigt i den lättlästa boken, där bilden ska vara ett stöd både för tolkning och för läsupplevelsen. Hur tänker illustratören Henrik Jonsson när han illustrerar böcker för barn? Och hur hjälpte bilderna honom in i läsningen som barn?
Källor:
Bilden, texten och läsförståelsen av Bodil Österberg
Södertörns högskola, Lärarutbildningen
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1065249/FULLTEXT01.pdf
Bilderböcker och elevers läsförståelse: En litteraturöversikt om bilderbokens påverkan på läsförståelsen hos lågstadieelever av Julia Bernström & Moa Hedlund
Jönköping university, Examensarbete lärarprogrammet
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1770641/FULLTEXT01.pdf
Bildens betydelse vid läsning – En studie av barns läsförståelse och läsvanor i skolår 2 av Anna Grefbäck
Karlstads universitet, Examensarbete lärarprogrammet
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:407192/FULLTEXT01.pdf
Bilder i elevers ögon och tankar En uppsats om elevers användande av bilder för att få en ökad läsförståelse av Frida Ekespong och Camilla Pihl
Göteborgs universitet, Examensarbete lärarprogrammet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/23685/gupea_2077_23685_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Avsnitt 11. Svar om SvA!
En målgrupp för lättläst är barn och unga som är nya till svenska. Men hur funkar SvA-undervisning, och vilka förutsättningar behöver pedagogen för hjälpa alla elever att nå målen? Och hur tänker man kring lättlästa böcker för den här gruppen? Vi bjöd in SvA-läraren Karin Horneij för att svara på alla våra frågor om svenska som andraspråk.
Karins boktips:
- Amulett av Kazu Kibuishi (9 delar)
- Norrsken av Malin Falch (7 delar)
- Drakarnas stad av Jamila Yogis (1 del)
- Vi tre: Köra TV-spel, Disco, Spela fotboll, Bästa boken och Provet av Thomas Halling
- Lek med mig av Katarina Genar
- Kopian Oskar 1.0 av Sandra Schwartz
- Doften av drömmar (3 delar): Din hand i min, Nästan ihop, Två mil till dig av Therese Henriksson
- Lätta fakta om ...
- Undervisa med skönlitteratur av Fredrik Sandström
Vill du läsa mer om SvA här kan du kolla på:
Nationellt centrum för svenska som andraspråk: https://www.su.se/nationellt-centrum-for-svenska-som-andrasprak/råd-och-stöd/vanliga-frågor/hur-kan-svenska-som-andraspråk-organiseras-i-grundskolan-1.650680
och
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
Avsnitt 10. "Galet, härligt inspirerande!" Röster från Bokmässan 2024.
Lättlästpodden drog till bokmässan med mikrofonen i högsta hugg. Vilka upplevelser tar besökarna med sig hem och vad är det bästa med att vara på mässan? Vi passade också på att gå på seminarier och lyssna på monterprat. Här är några guldkorn!
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
Avsnitt 9. Facklitteratur för läslust och lästräning
Kan faktaböcker användas för lästräning? Och hur skapar man läslust med hjälp av fakta? Hur ska man tänka vid gallring, och vad kännetecknar en kvalitativ faktabok? Vi hade många frågor om facklitteratur för barn och vände oss till skolbibliotekarien och faktaboksförfattaren Cilla Dalén för att få svar på dem.
Läs mer om faktaböcker i skolan:
- Barbro Westlund: tex. Arbeta med faktabilderböcker i förskolan: varför och hur?
- Elsa Gómez: Faktaboken som pedagogisk resurs
- Adrienne Gear: Att läsa faktatexter
- Cilla Dalén: Faktaboken i skolan: för läslust och lärande
- Melissa Stuart: 5 kinds of nonfiction
Glöm inte spana in Faktabok.se för mer inspiration
Cillas faktaboktips:
- Fatta grejen … t.ex. om komodovaraner, koalor, spindlar och ormar
- Fakta om Islam (finns även de andra världsreligionerna)
- Ett liv … t.ex. om Astrid Lindgren och Anne Frank
- Bengt-Erik Engholm & Jojo Falks humoristiska faktaböcker
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
8. Hur tänker en folkbibliotekarie om lättläst?
Ungdomsbibliotekarien Martin Bensch jobbar med tonåringar och unga vuxna på Helsingborgs stadsbibliotek. Vi grillar honom på hans bästa tips om hur man får ungdomar att läsa och hur man gör för att överhuvudtaget få de ovilliga läsarna att frivilligt komma till ett rum dedikerat till böcker. Dessutom berättar Martin hur man kan jobba med lättläst på folkbiblioteket och tipsar om några lättlästa favoriter just nu!
Martins boktips:
- Jenny Milewski: Den sista skolresan
- David Renklint: Kraften vaknar
- Daniel Åberg: Avbrottet
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
Läsfrämja mot tonåringar. Och skolbibliotekssatsning i Eslöv?!
I Eslöv utannonserade inte mindre än fem nya skolbibliotekarietjänster våren 2024! Vi pratar med skolbibliotekarie Maria Schedvin om satsningen. Eftersom Maria jobbar mot högstadiet på Norrevångsskolan passar vi såklart på att prata ungdomslitteratur och läsfrämjande mot tonåringar också. Hur gör man egentligen med de ungdomar som bara inte kommer igång med läsningen?
Källor:
https://eslov.se/nyheter/eslovs-skolbibliotek-ska-bli-bland-de-basta-i-landet/
Klaras läsprepp! Att främja läsning bland barn och unga. Klara Önnerfält, 2020.
- Läste om de 7 råden för läsmotivation här, men de bygger på en artikel av läsforskaren Linda Gambrell, om man vill gå direkt till källan:
https://www.readinghalloffame.org/sites/default/files/final_pdf_of_ms_10.1002_trtr.01024.pdf
Kulturrådets läsfrämjande skrifter #4 Ung läsning. Statens kulturråd, 2024.
Boken om Läslust. En handbok om att väcka ungas läsintresse, 7–15 år. Barnens Bokklubb, 2007.
Bokprovning på svenska barnboksinstitutet: En dokumentation, årgång 2023: https://www.barnboksinstitutet.se/wp-content/uploads/2024/04/Bokprovning-2024.pdf
Stärk läsning för unga. Om att läsfrämja för och med unga i områden med socioekonomiska utmaningar. Statens kulturråd, 2024.
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
Minska lästappet! Experttips från en skolbibliotekarie.
Barn som inte läser under sommarlovet riskerar att förlora flera månader av sin läsförmåga. Hur kan skolan hjälpa till att motverka lästappet i förväg? Vi pratar om detta med skolbibliotekarien och tillika Skolbibliotek Syd-ordföranden Ninni Malmstedt som jobbar på Rinnebäcksskolan, en F-6-skola i Kävlinge kommun. Tips, tricks och goda idéer utlovas!
Ett tips som inte kom med i avsnittet är att använda LegiLexi för att testa elevernas läsförmåga inför lovet och sedan igen efter lovet. Underlaget kan användas som stöd i samtal med föräldrarna för att synliggöra vad ett långt uppehåll gör för läsförmågan.
https://legilexi.org/elevtester/digitala-tester
Källor:
Språkutvecklarna: Sommarens effekt på elevers läsutveckling
https://sprakutvecklarna.wordpress.com/2017/06/15/sommarens-effekt-pa-elevers-sprakutveckling/
Linnéuniversitet: Undvik sommarlovstappet i läsning genom att läsa mer på lovet
https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/nyheter/2023/undvik-sommarlovstappet-i-lasning-genom-att-lasa-mer-pa-lovet/
Läsa ägers webbplats
https://lasaager.se/
Skolverket: Sommarlovsläsare - läsande förebilder
https://www.skolverket.se/download/18.35e3960816b708a596c88d2/1571996461928/Bildreportage_Sommarlovslasare.pdf
Lärarstiftelsens rapport: Ett läsvänligt hem
https://lararstiftelsen.se/lasvanliga-hem-har-lasande-barn-och-unga/
Legilexi: Undvik sommarlovstappet i läsning
https://birdnest.staging.legilexi.org/kunskapsbank/artiklar/laesning/sommarlovslaesning
Legilexis lov-utmaning
https://jagharlast.se/
The Reading Teacher: Summer Reading Loss
Maryann Mraz & Timothy V. Rasinski (2007). Summer Reading Loss. The Reading Teacher, Volume 60, issue 8.
Phi Delta Kappa International, Vol 8 issue 1: The Impact of Summer Reading Setback on the reading Achievement Gap av Richard L. Allington och Anne McGill-Franzen
Ninnis boktips:
6–9
Bobbie Peers: Upptäckarklubben – Marshmallowmaskinen
Anna Hansson: På prao – biblioteket
9–12
Hanna Blixt: Historieväktarna – Uppdraget i London
Nikki Shannon Smith: Överlevarna: Fionas kamp för frihet
13+
Charlotte Cederlund: Idijärvitrilogin
Daniel Åberg: Avbrottet
Emelies vuxenboktips:
Colson Whitehead: Den underjordiska järnvägen
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
Läs som en (sport)stjärna!
I det här avsnittet pratar vi om vikten av läsande förebilder och spännande projekt där barns idoler inspirerar till läsning. Vi pratar också om bokcirklar som lyfter läslusten och hur annan litteratur än skönlitteratur kan vara vägen till läsglädje.
Källor:
Åstorp: Elitidrottare högläser för andreklassare
https://astorp.se/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2023-03-24-elitidrottare-hoglaser-for-andraklassare-i-astorps-kommun-som-lasande-forebilder.html
Grundskolläraren: Fotbollsstjärnor får eleverna att vilja läsa mer
https://www.vilarare.se/grundskollararen/reportage/fotbollsstjarnor-far-eleverna-att-vilja-lasa-mer/
Fortinova: Vi som killar kan göra stor skillnad
https://www.fortinova.se/vi-som-killar-kan-gora-stor-skillnad/
Read hour
https://readhoursverige.se/index.html
Hylén Landström; Sophie: Då känns det som att jag kan läsa
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1488945/FULLTEXT01.pdf
Svenskläraren: Läsa tillsammans ger bättre läsförståelse
https://lund.se/download/18.593d8dad18529d4d62442b2d/1674561663798/L%C3%A4sa%20tillsammans%20ger%20b%C3%A4ttre%20f%C3%B6rst%C3%A5else.pdf
Chambers, Aidan: Böcker inom och omkring oss
Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other-A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30927457/
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
Extraavsnitt! Litteralund 2024
Vi var på årets LitteraLund och kände oss inspirerade! I avsnittet pratar vi lite om de seminarier vi var på och hur viktigt det är att få bli inspirerad - både som läsare och som förmedlare.
Lättläst i helklass – går det?
Vi pratar om lättläst i klassrummet. Varför kritiseras lättläst litteratur i skolan och hur kan man nyansera samtalet? Kan lättlästa böcker stödja kunskapsutvecklingen? Hur kan du använda lättläst litteratur för att skapa gemenskap och motivation i klassrummet? Och så avslutar vi med några tankar om läslistor.
Källor:
Lättläst för livslångt lärande
Lättlästa böcker i klassrummet
Vi lärare: Så väljer du böcker som funkar för alla
Vi lärare: Läraren om extra anpassningar: “ett svek”
Vi lärare: Lärarna svarar: ”Så hanterar vi extra anpassningar”
Vi lärare: Forskaren: ”Skippa anpassningar för varje elev”
Lättläst skönlitteratur – en nödvändig anpassning eller en fördummande förenkling?
Kulturrådet 12 januari 2024, Läslistor till skolan är inte detsamma som en svensk kulturkanon
Helsingborgs Dagblad 13 januari 2024: Forskarna: Så gör skolan fel
Lärare & forskning: Så kan den sköra läslusten stärkas - i hemmet och skolan
Lärare & Forskning: Läraren: ”Vi måste ta tid att läsa i klassrummet”
Lärare & forskning: Lust eller krav på väg mot läsningen
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
Väck läslusten med författarbesök och fantasy!
Fantasy är inte bara övernaturligt och drakar, det kan också vara ett sätt att sätta fingret på viktiga samhällsfrågor. I det här avsnittet har vi besök av författaren Charlotte Cederlund. Tillsammans pratar vi om genren fantasy. Hur gör man när man skriver fantasy lättläst och vad skiljer en lättläst fantasybok från en vanlig? Och så tipsar vi om massor med spännande fantasyböcker!
Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fantasy
I AVSNITTET TIPSAR VI OM FÖLJANDE BÖCKER:
Charlottes tips:
- Hästen från vattnet av Camilla Linde
- Silverringarna av Helen Ekeroth
- Minnesteatern av Karin Tidbeck
- Lyssna på Charlottes och hennes kollega Emmas podd! http://www.babbelpodden.se
- Emelies och Linneas tips:
- Ringens makt: Dolt under ytan av Ewa Christina Johansson
- Flatworld: Häxmästaren på KVarneberg av Nils Håkanson & Johan Leion
- Jag är en häxa av Mårten Melin och Jonas Anderson
- Superskolan: Kraftlös av Mattias Andersson
- Briana: Orkerna anfaller av Benni Bødker
- Kampen om drakarna: Drak tjuvarna av Sara Ejersbo
- Drakherren: Drakens offer av Josefine Ottesen
- Den sista skolresan: Bara vi kvar av Jenny Milewsky
- De magiska stavarna: Mörkrets kraft av Elin Säfström
- Den magiska djuraffären: Noas resa av Lin Hallberg och Jonna Björnstjerna
- Nomerna: Haj-svärdet av Jan Kjær
- Witchboy av Molly Knox Ostertag
- Vildmarkssystrar av Stevenson, Ellis, Watters och Allen
- Krypto: Ner i djupet av Hans Jørgen Sandnes
Lättläst för vem?
Vem behöver lättläst? Vad är en läsryggsäck och vad ligger i den? Och varför pratas det så mycket om pojkars läsning? Vi benar ut frågan kring lättlästa böckers läsare. Vilket visar sig inte vara så enkelt.
Källor:
- Andersson, Belfrage & Sjölund: Smart start vid lässvårigheter och dyslexi.
- Samuelsson: Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
- Inger Rålenius, dyslexiförbundet. Intervjuad till blogginlägg: Läslust åt alla – med bibliotekariens hjälp
- Vi lärare debatt, Michael Tengberg: Varför läser flickor bättre än pojkar?
- Vi lärare, debatt, Tommy Bildström: Därför blir jag provocerad av debatten om pojkars läsning
- Kodknäckarna
- https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/tips-till-larare/
Läs mer: Så får du eleverna att läsa!
Lättläst är mer än korta meningar
I det första avsnittet av Lättlästpodden försöker vi ringa in vad lättläst är och hur förlagen tänker när de sätter nivåer på sina lättlästa böcker. Och så tar vi upp den alltid aktuella frågan om skolbibliotekens betydelse för barns och ungas läsning och lärande.
Källor:
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
Lindqvist och Bruce: Skolbibliotek nu!
Lär känna oss!
Hallå alla lyssnare! I det här intro-avsnittet så presenterar vi oss. Vilka är vi och vad har vi gjort innan? Och framförallt så svarar vi på frågan hur det kommer sig att vi ville starta en podd om lättläst.
Välkommen till Lättlästpodden!
Första avsnittet av Lättlästpodden släpptes 10 januari 2024. I Lättlästpodden snackar redaktionschefen Linnea Carlquist och redaktören Emelie Olofsson om lättläst. De är helt enkelt din röst inom lättläst. Häng med!
OM HEGAS
Hegas är ett förlag som ger ut lättlästa böcker för barn och unga i åldrarna 6 till 16 år. Många tror att det bara är barn eller ungdomar med lässvårigheter, dyslexi eller koncentrationssvårigheter som behöver lättlästa böcker. Så är det inte.
Alla kan behöva en lättläst bok ibland. Oavsett hur god läsare man är kan det ändå finnas ord eller ämnen som känns obegripliga. För den som saknar läsmotivation känns det kanske roligare om boken inte är för svår att ta sig igenom och för den ovilliga läsaren kan en lättläst bok vara vägen till en passande genre eller ökad läslust. Och för somliga kanske ingenting egentligen är lättläst, men åtminstone lättare än det som är riktigt svårt.
Vi tror på läsupplevelser som är som smaskiga muffins. Det är de som väcker läslusten till liv. Och utan läslust, inga läsare.
Länge leve läslusten!