- Hem »
- Lättlästa böcker efter ålder
Lättlästa böcker efter ålder
Här är alla Hegas lättlästa böcker för barn och unga! Vill du leta på ett mer strukturerat sätt väljer du ålder här under. Då kan du sedan välja böcker efter Hegas-nivå, så sätter du lätt rätt lättlästa utmaning i händerna på läsaren.
Tips på lättlästa böcker för barn
Men var ska du börja? Är det första gången du besöker Hegas lättlästa bokutgivning är det mycket du ska sätta dig in i. Så vad sägs om att vi börjar med att rada upp våra med populära lättlästa böcker?
- Amulett. Denna fantastiska och lättlästa grafiska roman som fångat så många barn i läslustens nät. Passar 9 till 12 år.
- En Minecraft-zombies dagbok, den har många i slukaråldern funnit!
- Böckerna om islandshästen Glimma. Lättlästa, fångande och illustrerade av Lena Furberg.
- Böckerna om SPLEJ är populära, särskilt i mellanstadiets klassrum! I varje bok ger sig SPLEJ-gänget i kast med en samhällsaktuell fråga.
- Utforskaren! Vår alldeles egna faktaserie som innehåller allt från yrken till känslor. Och hästsport.
Väck läslusten med lättlästa böcker för barn och unga
Grattis du har nu hittat till hela Hegas utgivning av lättlästa böcker, för barn och unga i alla åldrar. Målet är att du som bibliotekarie, lärare eller förälder enkelt ska hitta lättlästa böcker som väcker läslusten oavsett läsarens ålder. Allt för framtidens starka läsare! Ibland går vägen via lättläst. Det är hur okej som helst!Lättläst på rätt nivå
Ibland innebär vägen mot läslusten att du måste hitta lättlästa böcker på rätt Hegas-nivå eller som passar barnens intressen. Ja, det ena utesluter så klart inte det andra. Rätt nivå och rätt ämne hjälper läsaren att hitta sin läslust, vi lovar!Våra Läsnycklar
För dig som vill fördjupa arbetet med böckerna finns våra Läsnycklar på MeraHegas som du kan läsa mer om. De passar finfint i klassrummet och är kostnadsfria att arbeta med. Vill du veta mer om vår syn på lättläst? Då rekommenderar vi Hegas-bloggen!- Hem »
- Lättlästa böcker efter ålder