1.   Hem »
  2. Lättlästa böcker efter ålder
  3. » Lättläst 9 till 12 år
  4. » Lättläst nivå 5, 9-12 år

Lättläst nivå 5, 9-12 år

Letar du efter lättläst för barn i åldern 9 till 12 som vill ha ett nyanserat språk och möta fler svåra ord? Då har du kommit rätt. Här ser du våra lättlästa böcker för barn i åldern 9 till 12 år på nivå 5: från vardagsberättelser till läskig skräck. Det är spännande att lära sig att läsa!

Hegas-nivå 5

Barn i åldern 9 till 12 befinner sig i slukaråldern. Ibland är det ändå svårt att börja sluka böcker på grund av läs- och skrivsvårigheter, bristande intresse eller ovana. Nivå 5 passar den läsare som vill ha nyanserat språk och möta fler svåra ord. Kanske är det äntligen dags att hoppa upp från nivå 4?

Lockande lättläst

Tanken med utgivningen, även på den här nivån, är att väcka läslusten. Du som förmedlare, oavsett om du är lärare, bibliotekarie eller förälder, ska dessutom enkelt kunna hitta böcker som passar. Även när det gäller lättläst. Visste du att en Hegas-bok aldrig pekar ut läsaren? Det står alltså aldrig att den är lättläst någonstans! Bra, eller hur?

För barnet som redan kommit igång med läsningen funkar en Hegas-bok också bra. Det enda som händer är att hen hinner läsa fler ...

Vad handlar böckerna om?

Här hittar du faktaböcker och någon enstaka del av Amulett. 

Läs mer
Filter Laddar...
Lästrädet:  

Väck slukarålderns läslust


Våra lättlästa böcker för 9 till 12 år är en del av Hegas lättlästa utgivning för barn och unga. Målet är att du som bibliotekarie, lärare eller förälder enkelt ska hitta böcker som väcker läslusten hos barn som är i slukaråldern. Allt för att just dina barn ska bli starka läsare.

Lättläst på rätt nivå


Ibland innebär det att du måste hitta böcker på rätt Hegas-nivå eller som passar barnens intressen. Ja, det ena utesluter så klart inte det andra. Rätt nivå och rätt ämne hjälper läsaren att hitta läslusten, vi lovar!

Våra Läsnycklar


För dig som vill fördjupa arbetet med böckerna finns våra LäsnycklarMeraHegas som du kan läsa mer om. De passar finfint i klassrummet och är kostnadsfria att arbeta med. Vill du veta mer om vår syn på lättläst? Då rekommenderar vi Hegas-bloggen!
  1.   Hem »
  2. Lättlästa böcker efter ålder
  3. » Lättläst 9 till 12 år
  4. » Lättläst nivå 5, 9-12 år