Lättläst nivå 1, 13+

Letar du efter riktigt lätt lättläst för tonåringen som nyss fyllt 13 men ännu inte hittat läslusten? Då har du kommit rätt. Här ser du vår allra mest lättlästa böcker för barn i åldern 13 och uppåt. 

Hegas-nivå 1

Tonåringar som halkat efter med läsningen behöver mycket stöd utan att pekas ut. Ibland beror oviljan att läsa på läs- och skrivsvårigheter, bristande intresse eller ovana. Då kan Hegas-nivå 1 vara en bra väg, särskilt när böckerna är lockande nog för att sänka tröskeln till läsningen. Nivå 1 passar den läsare som vill ha en kort och fartfylld läsupplevelse. Inga av Hegas böcker pekar ut läsaren som någon som behöver lättläst. Det står vare sig i boken eller på omslaget.

Lockande lättläst för tonåringen som kämpar med läsningen

Tanken med utgivningen, även på den här nivån, är att väcka läslusten. Du som förmedlare, oavsett om du är lärare, bibliotekarie eller förälder, ska dessutom enkelt kunna hitta böcker som passar. Även när det gäller lättläst. Visste du att en Hegas-bok aldrig pekar ut läsaren? Det står alltså aldrig att den är lättläst någonstans! Bra, eller hur?

För tonåringen som redan kommit igång med läsningen funkar en Hegas-bok också bra. Det enda som händer är att hen hinner läsa fler ...

Vad handlar böckerna för 13+ på nivå 1 om?

Relationer och känslor. Sådant som tonåringen definitivt kan identifiera sig med.

Läs mer

Väck tonåringens läslust


Lättläst nivå 1 för 13 + är en del av Hegas lättlästa utgivning för barn och unga. Målet är att du som bibliotekarie, lärare eller förälder enkelt ska hitta böcker som väcker läslusten hos tonåringen. Allt för att just dina tonåringar ska bli starka läsare.

Lättläst på rätt nivå


Ibland innebär det att du måste hitta böcker på rätt Hegas-nivå eller som passar barnens intressen. Ja, det ena utesluter så klart inte det andra. Rätt nivå och rätt ämne hjälper läsaren att hitta läslusten, vi lovar!

Våra Läsnycklar


För dig som vill fördjupa arbetet med böckerna finns våra LäsnycklarMeraHegas som du kan läsa mer om. De passar finfint i klassrummet och är kostnadsfria att arbeta med. Vill du veta mer om vår syn på lättläst? Då rekommenderar vi Hegas-bloggen!