2023-08-15 15:37
Emelie Olofsson

Även om alla barn inte ska bli programmerare när de blir vuxna behöver förstå att digitala verktyg går att styra och påverka. Men den digitala världen är så mycket mer än bara programmering. Låt böcker väcka nyfikenheten kring programmering, spelutveckling och digital kompetens.

Inget du ser på skärmen är en slump!

Internetstiftelsen beskriver i en artikel att många barn, innan digital kompetens och programmering kom in i läroplanen år 2018, trodde att digital teknik var något magiskt som bara hände.[1] Men sanningen är att ingenting på nätet ”bara händer”. Varken spel, webbplatser eller sponsrade inlägg ser ut eller dyker upp av en slump. Allting är designat, regisserat och programmerat för att fungera på ett visst sätt. Allt man ser på skärmen har en avsändare och ett syfte. Att inse det är en viktig del av att bli en medveten och källkritisk medborgare.

Programmerarens dag

Även om spel är mycket mer än programmering är det viktigt att förstå en del av mekanismerna bakom programmering. Och sanningen är att vi har duktiga programmerare att tacka för många förenklingar i vår vardag. Den 13 september är det programmerarens dag. Då uppmärksammas yrkeskåren i vissa länder – även om dagen inte är officiellt erkänd i Sverige. Passa på att arbeta lite extra med programmering eller annan digital kompetens – det är både kul och viktigt!

Spelutveckling – så mycket mer än bara kod

I faktaserien Spelutveckling berättar spelutvecklaren Oliver Elm om arbetet bakom spelen, och det är så mycket mer än matte och kodning. Böckerna Designa spel, Bygga spel och Jobba med spel visar att det finns många andra uppgifter som är minst lika viktiga som att skriva kod. Det kan öppna upp för elever som föredrar kreativa uppgifter som att identifiera problem och hitta på lösningar, skriva eller att teckna och bygga skulpturer. Det är kvaliteter som behövs för att göra riktigt bra spel, men också för att bygga snygga, smarta webbplatser. Genomgången av allt arbete som ligger bakom ett spel kan också hjälpa eleverna att förstå hur många sätt det finns att styra spelarens känslor och upplevelser. Insikter som kan användas i en generell diskussion om hur vi påverkas av det vi läser, ser och hör på nätet.

Meka med Minecraft

Serierna En Minecraft-zombies dagbok och En Minecraft-creepers dagbok är perfekta för att väcka nyfikenhet kring spelet Minecraft. Böckerna handlar egentligen om vänskap och äventyr och innehåller en del tramsig humor. Men de kan användas i flera olika ämnen. Samarbeta med SO-läraren och skapa en egen Minecraftvärld. Låt eleverna gestalta en historisk epok eller välj ett geografiskt område som de ska illustrera i sina byggen. Man kan också låta äldre elever bygga framtiden och på så vis koppla in fler av skolans ämnen – hur kommer vi att bo, äta, resa och roa oss.[2]

Escaperoom med Flippade sagor

I den flippade sagan om Super-bockarna Bruse hamnar de tre bockarna i ett galet dataspel på sin väg till ängen. De måste slåss mot svåra bossar för att komma genom borgen och ut på andra sidan där det goda, gröna gräset väntar. Testa att göra ett escaperoom utifrån boken, eller någon helt annan berättelse, med hjälp av till exempel powerpoint eller google forms. Det finns gott om instruktioner på nätet! Ditt viktigaste arbete är att fundera över vad du vill ska krävas för att eleverna ska lyckas ta sig ut.

Skräck mellan världarna

Att böcker bli film är inget ovanligt. Inte heller att bokkaraktärer dyker upp i spel. Men hur funkar det att ta film- och spelkaraktärer och flytta ut dem i den verkliga världen? Det undersöker Jenny Milewski i serien Den sista skolresan där en grupp elever plötsligt inser att de är ensamma kvar i världen – ensamma förutom sina mest fruktade film- och spelmonster som verkar gör allt för att ta livet av dem. En ruskig och blodig crossover mellan bok och spel som du kan utgå från för att låta eleverna själva hitta på en spelidé utifrån en bok, eller skriva en berättelse som bygger på ett spel.

[1] https://internetstiftelsen.se/nyheter/darfor-ar-det-viktigt-med-programmering-i-skolan/
[2] https://spellararen.wordpress.com/2015/08/10/framtidens-stad-minecraft-tema-arbete/


Hej!

Jag som skrivit inlägget är redaktör med ansvar för Hegas faktaböcker. Innan Hegas jobbade jag drygt ett decennium som skolbibliotekarie i Kävlinge kommun. Har du frågor eller funderingar om lättläst? Mejla mig! emelie@hegas.se – Emelie Olofsson