Illustration: Av Liena Bardi. Ur boken Älvornas äventyr - Julens magi av Yulita Ran.
Klingande julsång, doften av stearinljus och krasandet av nyfallen snö. Vinterstämning kan se ut på många sätt men för de flesta är det en känsla som rimmar väl med läsning. Här kommer lustfyllda tips på aktiviteter och lättlästa böcker till dig i skola och bibliotek. Så att du får mer tid över till annat.
3 tips till dig i skola eller bibliotek
- Högläsning! Tänk kura gryning! Tänd ljus och läs en bok med vintrigt tema varje dag på samma tid. Använder du sociala medier kan du filma ditt bokprat och lägga upp det i dina kanaler. Kom ihåg att spegelvända videon innan bara!
- Bokbingo! Motivera till mer läsning med hjälp av ett roligt bokbingo. Gör ett eget eller använd färdiga bokbingon från extrasidan på Hegas webb.
Bild: Så här kan du göra en Hegas affisch till en lättlästkalender.
- Läslustkalender! Välj vad du vill räkna ner till – jul, vinterlovet eller kanske advent? Gör ett boktips varje dag och göm en bild på boken du tipsar om bakom varje lucka. Extra kul blir det med en stor synlig kalender att sätta upp på en vägg. Gör en egen kalender i papper eller använd Hegas affischer och gör en lättläst-kalender! Affischerna beställer du gratis här. Bonustips! Så gör du lucköppningen till något speciellt.
- Socialt! Din kalender blir särskilt stämningshöjande om lucköppningen är en aktivitet att samlas kring tillsammans lite kort varje morgon eller kväll.
- Interaktivt! Du kan också göra lucköppningen speciell med en tävling. Göm en symbol kopplad till en bok i luckorna – vem kan klura ut vilket boktips det kan vara? Eller avslöja en spännande läsutmaning som ska utföras innan dagen är slut.
- Motiverande! Belöna engagemang med bokpriser eller bokmärken.
- Bokbingo! Motivera till mer läsning med hjälp av ett roligt bokbingo. Gör ett eget eller använd färdiga bokbingon från extrasidan på Hegas webb.
Illustration: Ur Super-skolan - Iskraften av Mattias Andersson.
Se det snöar, se det snöar!
Sävaträsk 4 - Häng i rondellen
Härligt vinterhäng för de äldre ungdomarna! Epatraktorer och vänskap är allt en ungdom på landsbygden behöver. I alla fall allt Joar och hans vänner behöver. Och kärlek så klart. Den fjärde delen av Sävaträsk handlar om relationer mellan vänner, områden och inom familjen. I det här glesbygdsdramat samsas oljiga motorer, hetsigt humör och omtänksamma polare.
Fler vintriga lästips!
Foto: Av Anna Eriksson. Ur Motor - Snöskoter av Emelie Olofsson.
Lusselelle, lusellele - 11 dagar före jul!
Lisen lussar loss
Lisen lussar loss är den tredje boken om Lisen. I en härligt illustrerad berättelse full med vardagsdramatik och igenkänning för lågstadiet får läsaren uppleva Lisens alla känslostormar under en enda morgon: förväntansfull, glad, nervös, arg, förvånad, livrädd, lättad och lycklig.
Fler lästips till Lucia!
- Lucia med Hallon
Illustration: Anna Nilsson. Ur boken Lisen Lussar loss av Cecilia Sundh.
Jul, jul, strålande jul!
Tre hästar - Ett jobb för en häst
De tre hästarna är måna om att alla ska få vara den som de vill vara. Självklart vill de hjälpa en bock som fattat ett lite felaktigt yrkesval. Det här är en berättelse om identitet och att olika egenskaper kan vara användbara i olika situationer. En lättsam ingång för att prata om allas rätt att definiera sig själva. Ett jobb för en häst är sjätte fristående delen i serien Tre hästar.
Fler juliga lästips!
- Glimma - Julfesten
- Flugos jul
- Älvornas äventyr - Julens magi
Illustration: Sara Svensson. Ur boken Tre hästar - Ett jobb för en häst av Anna Hansson.
-
Pär Sahlin195 kr
-
Annika Widholm170 kr
-
Tobias Gard197 kr
-
Molly Knox Ostertag207 kr
-
Red. Emelie Olofsson148 kr
-
Cecilia Sundh158 kr
-
Nina Rosenblad147 kr
-
Erika Eklund Wilson147 kr
-
Anna Hansson147 kr
-
Marie Helleday Ekwurtzel193 kr
-
Tedd Arnold - författare & illustration142 kr
-
Yulita Ran170 kr
-
Stephanie Peters158 kr
-
Annika Widholm170 kr
-
Benni Bødker183 kr
-
Tobias Gard189 kr
-
Red. Linda Pelenius154 kr
-
Shalini Vallepur148 kr
-
Noelle Stevenson m.fl.116 kr
-
Louise Simonson & Jimena Sanchez158 kr
-
Cecilia Rihs147 kr




















