Hem » Lättlästa böcker efter ålder » Lättläst 6 till 8 år

Lättläst 6 till 8 år

Letar du efter lättläst för de allra yngsta barnen? Då har du kommit rätt. Här ser du hela vår utgivning för barn i åldern 6 till 8 år: från vardagsberättelser till läskig skräck. Det är spännande att lära sig att läsa!

Lockande lättläst för de yngsta

Barn i åldern 6 till 8 år har nyss börjat lära sig läsa. Ibland har de svårt att komma igång med läsningen. Då kan lättläst vara en bra väg, så länge böckerna är lockande nog för att sänka tröskeln till läsningen. Tanken med utgivningen är att väcka läslusten. Du som förmedlare, oavsett om du är lärare, bibliotekarie eller förälder, ska dessutom enkelt kunna hitta böcker som passar. Även när det gäller lättläst. Visste du att en Hegas-bok aldrig pekar ut läsaren? Det står alltså aldrig att den är lättläst någonstans! Bra, eller hur?

För barnet som redan kommit igång med läsningen funkar en Hegas-bok också bra. Det enda som händer är att hen hinner läsa fler ... 

Vad handlar böckerna om?

Här finns det mesta från läskig skräck, fantasy och mysrys till vardagsberättelser om livet och de stora känslorna. Glöm inte bort Flugo! Han har fått många att hitta läslusten genom sina zzurriga äventyr.

Väck nybörjar-läsarens läslust


Lättläst för 6 till 8 är en del av Hegas lättlästa utgivning för barn och unga. Målet är att du som bibliotekarie, lärare eller förälder enkelt ska hitta böcker som väcker läslusten hos de allra yngsta. Allt för att just dina barn ska bli starka läsare.

Lättläst på rätt nivå


Ibland innebär det att du måste hitta böcker på rätt Hegas-nivå eller som passar barnens intressen. Ja, det ena utesluter så klart inte det andra. Rätt nivå och rätt ämne hjälper läsaren att hitta läslusten, vi lovar!

Våra Läsnycklar


För dig som vill fördjupa arbetet med böckerna finns våra LäsnycklarMeraHegas som du kan läsa mer om. De passar finfint i klassrummet och är kostnadsfria att arbeta med. Vill du veta mer om vår syn på lättläst? Då rekommenderar vi Hegas-bloggen!
  Hem » Lättlästa böcker efter ålder » Lättläst 6 till 8 år