Hem » Bokserier » Överlevarna » Överlevarna - Lea och Kristallnatten

Överlevarna - Lea och Kristallnatten

När Hitler bestämmer att alla judar ska straffas förändras livet för Lea. Plötsligt får hon inte köpa mat i den vanliga affären. Hon får inte längre gå i sin vanliga skola. Hon blir jagad och överfallen. Och en natt blir det ännu mer våldsamt i staden. Fönster till judiska butiker slås sönder, flera synagogor sätts i brand och många judar släpas ut från sina hem och ner till torget. Där blir de förnedrade och slagna. En av dem är Leas pappa. Vad ska Lea göra?
1+ 184 kr
5+ 176 kr
10+ 167 kr

Hjälp med urval
  Leverans inom 3-5 arbetsdagar
  Betala med faktura

Information

Video

Bokens handling

Serien Överlevarna gestaltar historiska händelser för nutidens barn. Genom den personliga berättelsen om ett annat barn kan läsaren leva sig in i viktiga frågor, som hur man påverkas av att bli betraktad som en andra klassens medborgare. Böckernas teman kopplar samman historia och nutid och är en fin grund för diskussioner om krig, mod, människovärde, familj och vänskap.

Extramaterial

Dokument (0)

Om författaren

Emma Carlson Berne har skrivit över hundratjugo böcker för barn och unga läsare. En del skriver hon under sitt eget namn, men hon spökskriver också ofta under namnen Jake Maddox, Lila Stewart, Elizabeth Woods och Hailey Abbott. Emma bor i Cincinnati, Ohio med sin man och tre söner. Hon tycker om att rida, springa, vandra, campa och laga mat. Och hon älskar natur och djur.

Böcker från samma författare

Böcker inom samma kategori

• 184 kr