2023-10-26 15:50
Emelie Olofsson

Läsfrämjande arbete – vad är det? Vem gynnar det och hur gör man? Sätt dig i din skönaste läsfåtölj och låt dig inspireras av tips och idéer på hur du kan främja läsningen i ditt skolbibliotek!

Vad är läsfrämjande arbete?

Kulturrådet definierar läsfrämjande arbete som att göra läsare av läskunniga. Det handlar om att locka de läsovilliga till läsningen och få dem att bli läsvilliga, läsälskande personer som identifierar sig som läsare. Och vad kan vara viktigare än det? Men för mig handlar läsfrämjande arbete också om att lyfta de som redan läser, om att peppa och hylla deras läsintresse för att visa att det inte är något man tar för givet. Allt arbete som uppmuntrar till läsning kan alltså räknas som läsfrämjande arbete!

Skapa läsfrämjande miljöer!

Jag vet inte var du brukar läsa om du får välja fritt, men jag brukar föredra uppdragna fötter i soffan och en läslampa framför en hård stol med lysrör ovanför. Det kanske inte går att ha soffor med plats för 25 elever, men på skolbiblioteket finns ofta bättre förutsättningar att skapa mysiga läsmiljöer än i klassrummet. Mattor, kuddar, fatboys och filtar tar dig ganska långt. I alla fall på låg- och mellanstadiet. Låt eleverna bygga läskojor under borden, krypa upp i fönsterkarmarna om de är breda nog eller ligga i ett hav av kuddar på golvet. Det finns små läslampor som man kan fästa direkt på boken om de bygger in sig i väldigt mörka kojor, eller använd batteridrivna ljusslingor eller värmeljus. För äldre elever kan det räcka att få sitta i en annan miljö än klassrummet. Och mindre uppstyrt är trästolar och bord i räta rader – för som vi vet saknar de flesta tonåringar skelett och föredrar mer utslängda positioner.

Att få barn och unga intresserade av läsning

Det finns två olika sätt att locka barn och unga att testa något nytt. Antingen genom att säga att det är farligt och att de absolut inte får lov att göra det. Eller genom att visa att det är kul. Den gemensamma nämnaren är att absolut inte prata om att det är något de borde göra. En lärares jobb är att tjata på eleverna om att de måste läsa, därför får det bli ditt jobb att visa hur kul det faktiskt är. Du kan till exempel

  • skylta böcker med relevanta ämnen
  • visa upp läsande förebilder som barnen verkligen ser upp till
  • högläsa ofta och i oväntade situationer – på bussen till badet eller språkvalet, ute på rasten, i matsalen …
  • arrangera lästävlingar, bokrelaterade tipsrundor eller läsutmaningar
  • läs själv när eleverna ser dig (låt dem tex komma på dig att smygläsa bland hyllorna när du sätter upp böcker).

    Väck läslusten!

En del kanske skulle argumentera att skapa intresse för läsning är samma sak som att väcka läslust. Men jag är inte helt säker på det. I alla fall inte för alla elever. När läsningen är motig och det inte känns roligt, kan man fortfarande vara intresserad av konceptet läsning. Även om ens egen läslust är låg. Och även den som är ointresserad av läsning på ett generellt plan kan hitta en bok som väcker lusten att läsa – i alla fall just den boken. Så för att väcka läslusten krävs ofta Boken med stort B – den rätta boken för varje specifik läsare. Och det är här det kan bli klurigt. Men det underlättar om man på skolbiblioteket har en bredd av böcker på olika nivåer så att alla kan hitta ”sin” bok oavsett på vilken läsnivå de är. Vad du kan göra är att

  • visa intresse för vad eleven läst tidigare, eller hens fritidsintressen
  • fiska efter läsvana och läsförmåga för att hitta rätt nivå på boken
  • visa upp fakta, skönlitteratur och grafiska romaner, och inte värdera det ena högre än det andra
  • föreslå ljudbok som komplement.


Läslov ftw!

Alla dagar är väl perfekta dagar för att arbeta läsfrämjande och väcka både intresse för läsning och läslust. Men kanske är läslovet lite extra perfekt!? Höstmörker, regnrusk och behov av lite lugn och ro mitt i höstterminen. Peppra dina elever med boktips, motivera dem med tävlingar och utmaningar och locka dem med ämnen som intresserar dem. Visa att läsning inte bara är viktigt utan att det också får vara kul, avkopplande och fritt från prestationer.


Hej!
"Jag som skrivit inlägget är redaktör med ansvar för Hegas faktaböcker. Innan Hegas jobbade jag drygt ett decennium som skolbibliotekarie i Kävlinge kommun. Har du frågor eller funderingar om lättläst? Mejla mig! emelie@hegas.se" – Emelie Olofsson