”Idag blev vi attackerade av fiender. Alla mina vänner är borta.” Så inleder drottning Iris brevet till dina elever. De eleverna blir hjältar i Kampen om Molnö när de räddar drottningens sagolika värld. Hur? Genom att läsa, göra skoluppgifter och samarbeta.
Fånga läsarna med spel
Dagens elever rör sig i en värld som är mycket mer medial och interaktiv än tidigare generationers.
– Vi måste fånga de ungas uppmärksamhet och göra dem delaktiga i något större än dem själva, säger Christoffer Krämer som har tagit fram spelet. Läsningens magi är stark nog att få grepp om Tiktok-generationen, men vi behöver lite hjälp på traven. Kampen om Molnö är ett sätt!
Vägen till läslust
– Syftet med Kampen om Molnö är att skapa engagemang, intresse och nyfikenhet som gör eleverna motiverade att fortsätta läsa. Spelet är en blandning av brädspel, rollspel och ambitiöst tema-arbete. Spelarna formar sitt eget äventyr, och ingen karta eller upplevelse blir den andra lik, säger Christoffer.
Han har själv arbetat många år som lärare och vet hur viktigt det är att arbeta långsiktigt med läsningen.
– Läsfrämjande insatser kan inte bara handla om att låta eleverna läsa. Läraren måste stötta och guida eleverna så att de hittar en passion för läsandet. För det behövs tid och en lärare som brinner för läsning.
Spelifiering som metod
Läskrisen är en stor utmaning och många pedagoger söker efter fungerande metoder för att väcka barns och ungas läslust. Spelifiering är ett sätt. Men funkar det?
– Spel och spelifiering leder ofta till att eleverna lär sig hur man vinner spelet – men inte det pedagoger egentligen vill att de ska lära sig, säger Christoffer. Det som gör Kampen om Molnö annorlunda är att det engagerar eleverna i historien, där deras val och läsande driver handlingen. Och det ger den engagerade läraren tid att få läsningen att lyfta.
Väcker nyfikenhet
Spelets utformning, med uppdrag och belöningar, uppskattas av eleverna. Och eftersom de genomför uppdragen gruppvis blir det ett gemensamt ansvar att se till att gruppen lyckas.
– Kampen om Molnö var inspirerande för oss som pedagoger och det skapade en nyfikenhet hos våra elever, säger Carina Nilsson och Mari Hasselblad. De provspelade Kampen om Molnö med sina klasser under hösten 2024.
Våga utforska
– Vi kommer absolut använda Kampen om Molnö igen när vi får nya klasser. Och vi har redan tipsat våra kollegor om spelet, berättar Carina. Nästa gång kommer vi inte vara rädda för att frångå det ursprungliga upplägget. Vårt bästa tips är att våga stanna upp i äventyret tillsammans med eleverna och utforska sidospår! Lärarhandledningen hjälper dig att hitta tillbaka.
Klicka här om du vill läsa mer om Kampen om Molnös olika delar!
-
Christoffer Krämer3 231 kr