17/9

En ljudbok ska gripa tag i lyssnaren. Därför har redaktionen har tagit fram 5 tips på lättlästa ljudböcker som är riktigt svåra att slita sig ifrån! 

Tips 1: Xander och de regnbågs-kräknade enhörningarna

I sin jakt på magi stöter Xander på några mystiska varelser i skogen. Är det enhörningar? Eller är det monster? Nej, det är zombie-enhörningar! Och av någon anledning kräks de regnbågar överallt ... Vad har hänt med dessa en gång vackra magiska djur? Och vad ska Xander göra med denna otippade upptäckt?

Det kan inte bli mycket knasigare än Xander och de regnbågs-kräkande enhörningarna. Så här tyckte lyssnarna på Storytel och Nextory: 

"Bästa boken jag hört 10/10" 

"Magi stinker inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Xander ljudbok

 

Tips 2: Förbannelsen av Ewa Christina Johansson


Lukas och hans familj har flyttat tillbaka till huset som de bodde i för sex år sedan. På nätterna hörs det konstiga ljud från vinden, och det låter som mest när det är fullmåne …

Slukar barnen Hemlighets-böckerna? Tipsa om Förbannelsen! En spännande skräckserie om Lukas som dras in i ett hemskt mysterium som har med hans familj att göra. Lyssna på alla 12 nervkittlande delar!

Förbannelsen ljudbok

 

Tips 3: Historiska händelser i Överlevarna

Överlevarna är en serie om verkliga historiska händelser om allt från branden i Chicago 1871, spanska sjukan 1918 till attacken mot Pearl Harbor 1941. Det är gripande berättelser med tjejer som huvudkaraktärer. 

Så här tyckte lyssnarna på Storytel: 

”Jag älskar ju sagor och berättelser från förr i tiden denna var sjukt bra rekommenderar denna. Till dig som gillar att ta reda på hur det var förr i tiden!” - Vendela om Sara och spanska sjukan 

"Vilken toppen bok älskar den" - Lydia 12 år om Emmi i staden som brann 

Överlevarna ljudbok

 

Tips 4: Rymdäventyr i Den längsta resan


Allena har levt hela sitt liv på rymdskeppet Greta T. Besättningens uppgift är att se till att skeppet kommer fram. Ombord finns nämligen även sovande människor på väg för att befolka en avlägsen planet, Nova Terra, mänsklighetens nya hem. En dag händer något som inte får hända. En av passagerarna, Sirius, vaknar. Strax efter det stängs skeppets system ner. Kommer Allena och Sirius lyckas få igång det igen innan hela skeppet går under? 

Science fiction-spänning med författaren Camilla Linde som inläsare. Visste du att BTJ-recensenten jämförde sista delen, Avgörandet, med Harry Martinssons Aniara?

Den längsta resan ljudbok

 

Tips 5: Samhällsengagemang i Du klarar det, Lisa!

Lisa stirrar på den glödande cigaretten. – Kom igen! Testa! säger Filippa. Även om Lisa helst velat slippa vill hon inte att tjejerna ska tycka att hon är feg. Allt snurrar i huvudet när hon drar ett bloss och snart kommer hela frukosten upp på köksmattan. I panik springer Lisa därifrån. Fan. Varför blir det alltid såhär med Filippa. Och varför kan hon inte säga nej? Hon önskar att hon var lite mer som den nya tjejen Vera. Hon verkar så självsäker men ändå snäll. Men varför skulle hon och hennes aktivistkompisar vilja vara med Lisa?

Klubb Demo är en ny serie om vänskap, identitet och klimataktivism. Så här tyckte lyssnarna på Storytel:

”Jag älskar den här boken!!!!!”
”Gillar denna bok väldigt mycket! O jag brukar lyssna på sånna här böcker när jag ska sova”

Du klarar det lisa ljudbok

Var kan du lyssna på våra böcker? 

Vi finns hos alla större återförsäljare och bibliotek. Du kan också läsa och lyssna samtidigt med textmedföljning på bland annat Inläsningstjänst, Nextory och Ugglo.