2019-03-05 11:13
Hegas

Ungefär fem författare brukar delta och en stor del av projektet går ut på kreativt skrivande. Eleverna väljs ut från olika skolor och delas upp i grupper om tolv. Författarna arbetar oftast olika men den övergripande mallen är gemensam: de är med eleverna i ungefär en och en halv timme per vecka i sex till sju veckor.

Målet är att eleverna i slutet av projektet har skrivit något själva, kanske en dikt eller en historia.

Från idé till handling

Siobhán Parkinson är en av de författare som engagerat sig i ”The write to read project”. Hennes tillvägagångssätt är så kallad ”collaborative writing” där barnen gemensamt väljer vilken typ av historia de vill skriva och tillsammans får planera och diskutera processen.

– Men inte för strikt, det förstör det roliga och kreativiteten, menar Siobhán.

När planen är skapad börjar eleverna konstruera sin historia, mening för mening, under tiden för Siobhán över texten till en dator. När historien är färdig skrivs den ut, läses igenom och bearbetas en sista gång innan den räknas som helt klar. Då får barnen läsa historien högt för föräldrar och kompisar.

Resultatet blev Doktor Blek

Siobhán lovade eleverna att om de tillsammans skrev en tillräckligt bra historia så skulle hon publicera den på förlaget där hon jobbar: så föddes Doktor Blek! Och när man tänker efter så genomsyras faktiskt hela boken av barns vilda fantasi – för vad kan exempelvis vara värre än en doktor med en nål? Jo, en med två!

    Väck läslusten med dessa!