Lär dig spelleda Kampen om Molnö!

Äntligen ska du ta med dina elever på ett äventyr högt upp bland molnen. Där drottning Iris behöver hjälp, där böcker besegrar fiender. Under en termin gäller det att ge allt ni har. Om eleverna vill och avlägger ed. Så klart. 

Christoffer Krämer, speldesigner, leder dig genom din roll som spelledare i Kampen om Molnö. Han berättar om allt från hur du skapar stämning med breven och Hansel Eldors illustrationer till hur du kan arbeta ämnesövergripande med spelet. Och säger ett par kloka ord om betygssättning. 

Kampen om Molnö finns att köpa här på sajten eller genom Läromedia.

Guidens kapitel

Klicka på det kapitel du vill djupdyka i! Länken tar dig direkt till rätt video. Fler frågor? Mejla ivar@merahegas.se

Vad finns i lådan?

1 Stor karta över Molnö skärgård
1 Lärarhandledning: ”Rådgivarens handbok”
100 Förslag på skoluppgifter
30 Karaktärsblad
10 Ark med bokryggar
4 Bärnstensbibliotek
9 Brev i olika färger
48 Ark med klistermärken
27 Spelmarkörer
3 Kortlekar
7 Ark med illustrationer
1 ”Hjältar sökes”-affisch
1 ”Segertavla”-affisch
1 Pergament

Läs mer

Introduktion

Kampen om Molnö är ett läsfrämjande berättarspel med rollspelsinslag. I spelet får ni hjälpa till att försvara Molnö skärgårds svävande öar mot en mäktig fiende genom att utforska, strida och strategiskt planera era handlingar tillsammans. Er spelplan är en levande karta över Molnö skärgård som, med hjälp av klistermärken, ständigt förändras under äventyrets gång. Berättelsen anpassar sig efter vad eleverna väljer att göra och därför är det inga problem att spela spelet parallellt i flera klasser samtidigt. Ingenting måste vara hemligt eftersom varje äventyr är unikt.

Spelet motiverar – du undervisar

I många spel används tärningar för att avgöra vad eller hur mycket spelarna får göra. Kampen om Molnö är annorlunda. Här är det skoluppgifter som driver spelet framåt: ju mer eleverna engagerar sig i skolarbetet, desto fler möjligheter öppnar sig i spelet. Det är också här som Kampen om Molnö skiljer sig från många andra helhetslösningar och arbetsmaterial, för spelet i sig kommer överlag inte att dela ut några skoluppgifter. Det är istället upp till dig som pedagog att undervisa och ge lämpliga uppgifter till dina elever, precis som du alltid gör annars. Kampen om Molnö är med andra ord en kraftfull motor. Men det är du som kör!

Läs mer

Breven

Samla klassen och berätta att ni kommer att göra något annorlunda framöver. Ni har fått ett bud från en annan värld. Öppna boxen och följ instruktionerna i det silverfärgade brevet från drottning Iris av Molnö skärgård. 

Läs mer

Kartan

Kartan är er spelplan och samlingsplats. Först finns bara Bokö på den, men i takt med att eleverna utforskar skärgården kommer ni att fylla på med fler öar. Och städer. Och monument. Och ruiner. 

Läs mer

Karaktärsblad

Nu är det dags att skapa karaktärer. Dela ut ett karaktärsblad till varje elev. Fyll sedan i dem enligt följande instruktioner:

  1. Välj ett namn till din karaktär. Skriv ditt eget namn bredvid.
  2. Välj yrke: magiker, drakriddare eller himlastormare. Sätt dit motsvarande klistermärke.
  3. Hitta på några egenskaper. Hur vill du att din karaktär ska vara?
  4. Rita ett porträtt av din karaktär. Hur vill du se ut när du är i Molnö skärgård?

Har du spelat rollspel? Då vet du precis hur den där delen fungerar!

Läs mer

Bärnstensbiblioteket och mästartecken

Nu ska ni få sätta upp en sak till i klassrummet: planschen med Bärnstensbiblioteket. På dess hyllor ska eleverna få tejpa upp tecknade bokryggar med titlar på böcker som de läst under äventyret. Bokryggarna har plats för recensioner på baksidan.

Nu ska eleverna få välja böcker. Böckerna ska vara utlästa till nästa gång ni spelar, så hjälp eleverna att välja böcker med rimlig längd. Välj gärna en bok till dig själv också, så att även du kan få ett mästartecken nästa gång. Sedan är det bara att börja läsa, i klassrummet eller hemma eller både och.

Dubbelkolla att alla har varsin bok att läsa ut till nästa gång. Var tydlig med hur lång tid eleverna har på sig så att alla säkert kan lyckas med uppgiften. Informera också om att de ska komma till dig när de har läst ut en bok, så att de kan sätta in boken i Bärnstensbiblioteket.

Läs mer

Handlingar, skoluppgifter och utmärkelser

Nu ska klassen delas in i nio grupper om två till fem elever i varje. Spelet blir roligast om eleverna får välja grupper strategiskt utifrån vad de vill göra i spelet, men du kan givetvis styra upp om det behövs.

Kom ihåg:

  • Grupper som vill utforska Molnö behöver minst en himlastormare.
  • Grupper som vill bekämpa fienden behöver minst en drakriddare.
  • Grupper som vill leta efter ledtrådar behöver minst en magiker.


Poängtera för eleverna att ni kommer att spela flera omgångar. Grupperna kan ändras från gång till gång så att alla kan få prova att göra allt.

Nu är det dags att handla och rädda Molnö!

Läs mer

Redovisning och fienden agerar

Förra gången fick eleverna välja sina första handlingar: bekämpa fienden, leta efter ledtrådar och utforska Molnö skärgård. Varje elev fick också en skoluppgift att göra klart inför idag. Du har gett utmärkelser till alla som gjort klart sina uppgifter. Dessutom har du antecknat vilka grupper som har lyckats, delvis lyckats och misslyckats med sina handlingar utifrån andelen slutförda skoluppgifter i varje grupp. Nu är det dags att se vad handlingarna får för konsekvenser i spelet och hur fienden svarar på det. Se till att ni har gott om tid – mer än vad ni behövde till kapitel fem.

Läs mer

Spel-loopen och belöningar

Nu har ni spelat klart er första omgång! Dags att välja nya handlingar och skoluppgifter så att eleverna kan fortsätta rädda Molnö, omgång för omgång.

Kom ihåg:

  • Byt gärna gruppkonstellationer så att eleverna får samarbeta med olika vänner.
  • Anteckna gruppmedlemmar och valda handlingar i handlingstabellen.
  • Placera ut gruppmarkörerna på kartan.
  • Se till att alla får en skoluppgift att göra klart till nästa gång.
  • Är du osäker på hur handlingar och skoluppgifter fungerar? Läs sidorna 28–33 igen.
  • Sätt en bok i Bärnstensbiblioteket så fort någon läst ut en bok! 
Läs mer

Hjältar sökes

När ni har spelat ett par lektioner och ni känner er säkra på strukturen är det dags att introducera Hjältar sökes. Det är en plansch där du som lärare kan sätta upp hjälteuppdrag med rop på hjälp från olika invånare i Molnö skärgård. Där kan frivilliga elever ta på sig extrauppdrag parallellt med ordinarie handlingar för att förtjäna ytterligare utmärkelser och bonuseffekter som hjälper klassen.

Läs mer

Sista striden

Slutstriden går ut på att läsa ett visst antal sidor eller minuter under en utsatt tidsperiod. Du bestämmer hur du vill jobba i din klass: med textmängd eller lästid. Antalet sidor eller minuter som krävs för att besegra fienden bestämmer du, men det vet inte eleverna. För dem kommer det nämligen se ut som om siffran beror på vad de har gjort i äventyret hittills. Att det är du som valt hur mycket elevernas bedrifter är värda ska du inte avslöja!

Läs mer

Slutet

Det här är er sista lektion med Kampen om Molnö, men det finns inget som hindrar dig från att fortsätta använda exempelvis Bärnstensbiblioteket. Använd reflektionsarbetet till att ta reda på vad som motiverade dina elever mest, så kan du dra nytta av det även efter att ni spelat färdigt!

Läs mer

Texter och verktygslådan

Kampen om Molnö är fyllt av texter du högläser för att bygga stämning och leda eleverna vidare i äventyret. Dessa texter kan du lätt göra om så de passar din klass, eller för att kunna spela om spelet efter er första omgång. Christoffer berättar!

Läs mer

Skoluppgifter, ämnesövergripande samarbeten och betygssättning

I lärarhandledningen Rådgivarens handbok hittar du mängder av skoluppgifter du kan använda. Men du, passa på att jobba ämnesöverskridande med Molnö! 

Läs mer