2024-02-12 11:45
Malin Svensson

Illustration: Ur Amulett 9 - Vågryttaren, skapad av Kazu Kibuishi.

Kazu Kibuishis berättelser om stenväktaren Emily är älskade av alla möjliga läsare, och flera Bokjury-vinster visar tydligt vad barnen tycker! Men vad är det som gör berättelsen så speciell? Hegas redaktion fick möjlighet att ställa frågan till Kazu själv under förra hösten. Så här lät det då.

– Jag tror det beror på att jag tecknar och skriver samtidigt, säger Kazu Kibuishi. Illustrationerna säger lika mycket som texten. Även om du är ovan läsare så ska du kunna förstå vad som händer samtidigt som vana läsare får en djupare upplevelse mellan raderna.

Vi träffar Kazu och hans fru Amy i hjärtat av Köpenhamn, där sensommarvärmen dröjer sig mellan gulnande trädkronor.
– På ett sätt vill jag låta karaktärerna berätta historien, fortsätter Kazu. Jag ser mig själv som en kameraman. Jag låter dem leda mig in på vägar där de gör intressanta val som kan säga något om världen.

Amy nickar instämmande. Hon är också illustratör och barnboksförfattare. Vi blir naturligtvis nyfikna på hur paret Kibuishi stöttar varandra i den kreativa processen.

– Jag får ibland sitta modell för karaktären Philip när Amy har en svår scen att teckna, berättar Kazu med ett skratt. Amy har också hjälpt mig att färglägga och teckna många av bakgrundskaraktärerna i Amulett-böckerna. Men vi ger inte varandra feedback i berättandet.
– Det är nästan en vidskepelse bland illustratörer, förklarar Amy. Om du pratar om dina idéer innan du har hunnit teckna dem så faller de platt.
– Förr brukade jag släppa in min agent eller mina redaktörer i processen men jag insåg att det tog längre tid. När jag får sitta med det ensam blir berättelserna bättre, säger Kazu.

Illustration: Ur Amulett 2 - Stenväktarens förbannelse, skapad av Kazu Kibuishi.

Under årens gång har Kazu hittat sin egen kreativa process.
– Mina berättelser är labyrinter som jag måste utforska, säger han. Jag tar mig igenom alla möjliga vägar, tecknar upp dem och stryker en efter en. Om jag skulle visa mitt arbete för någon annan så skulle de förmodligen gilla det direkt. Om jag lyssnar är risken stor att jag väljer fel väg.

Det har börjat regna och vi tar skydd på paret Kibuishis hotellrum. Deras två barn slänger sig genast på varsin säng med en padda. För att läsa serier? Säkert. Grafiska romaner är stort både i USA, där Kazu tillbringat större delen av sitt liv, och i Korea, där Amy växte upp.
– Läskunnighet bland barn sjunker, säger Amy. Barn lägger idag mer tid på mobilen. Serietidningar och grafiska romaner kan konkurrera för att de är interaktiva. Att läsa serier ger också barn bättre självförtroende som läsare.

Grafiska romaner är en viktig ingång till läsning, liksom förebilder. Kazus mamma var bibliotekarie men han kunde inte se sig själv som läsare.
– Jag tecknade mest serier, hade långt hår och hamnade alltid i trubbel med min skateboard, berättar han och flinar.
Först på högstadiet lade Kazus engelskalärare märke till hans berättelser och peppade Kazu att läsa klassiker av Ernst Hemingway och John Steinbeck. Det blev en väckelse.
– Böckerna kändes som gamla tavlor och landskap, berättar Kazu långsamt. Men i stället för färg var de målade i ord. Jag tänkte: Wow! Kan ord skapa det här?

Illustration: Ur Amulett 8 - Eldfågeln, skapad av Kazu Kibuishi.

Pensel byttes mot penna och Kazu började skriva. Det var runt tiden då de första grafiska romanerna såg dagens ljus. Det skulle förändra allt.

– Den första grafiska romanen som jag läste var Nausicäa of the Valley of the Wind av Hayao Miyazaki, säger Kazu. Jag visste direkt att jag ville skriva och teckna något liknande.

Miyazakis verk var en stor inspiration liksom de filmer Kazu växte upp med och älskade under 80-talet. Skräck från John Carpenter (Dimman, Flykten från New York, Alla helgons blodiga natt), sci-fi av George Lucas (Stjärnornas krig, Labyrint, Willow) och gripande äventyr av Steven Spielberg (Jakten på den försvunna skatten, E.T. , Gremlings).

– Jag var 19 år och arbetade redan som illustratör. Jag trodde att jag lätt kunde skriva en grafisk roman. Men det var svårt och så mycket jobb!

Även om Amulett exploderade i Sverige så möttes den första boken med mindre entusiasm i USA när den släpptes.
– Kritikerna gillade inte serien först, berättar Kazu. De flesta såg det som att jag lämnade serietidningar för barnlitteratur, vilket för många hade lägre status. Så det tog lång tid innan jag faktiskt förstod att Amulett skulle bli en succé.

Galet, tänker Amulett-läsaren som minns de senaste årens plågsamma väntan på bok 9. Hur kan någon ha tvivlat? Du som har läst så här långt har säkert också upptäckt Kazus animerade trailers på hans YouTube-kanal Bolt City Productions. Säkert undrar du som vi – när kommer egentligen Amulett-filmen? Kazu svarar:
– Det finns alltid någonting på gång, säger han. Mer kan jag inte säga nu. Men om det finns ett sådant projekt i framtiden så är det en spelfilm och ni kan vara säkra på att jag är en del av det.

Oavsett vad framtiden bär på så verkar Kazu övertygad om att vi kommer kunna uppleva fler spännande äventyr från honom.
– Jag har lite andra projekt i gång, bland annat serietidningar! säger han och ler. Jag lovar att de inte kommer att dröja lika länge som den nionde Amulett-boken.

Foto: F.v. Amy Kibuishi, Annika Jernum, Kazu Kibuishi och Hilma Olsson i Köpenhamn 2023.

Om Kazu Kibuishi
Kazu Kibuishi är född i Japan men flyttade till USA redan som 4-åring. Han började teckna tidigt och ritade serier för bland annat skoltidningen. Senare utbildade han sig inom film. Efter några år som animatör gick han tilbaka till att teckna serier eftersom han ville skriva också. Kibuishi är både författare och illustratör till serien Amulett. Bok ett, Stenväktaren, vann American Library Associations pris som bästa bok för unga vuxna. Här i Sverige vann samma bok 1:a pris i Bokjury-tävlingen 2011, seriekategorin. Även bok tre, Molnsökarna vann seriekategorin i bokjuryn när den kom ut två år senare. De övriga böckerna i serien har haft stora framgångar både i USA och i Sverige. Kibuishi har gett ut flera serieantologier tilsammans med andra serietecknare och dessutom illustrerat omslagen till 15-års-utgåvan av Harry Potter-böckerna av J.K. Rowling.

Illustration: Ur Amulett 9 - Vågryttaren, skapad av Kazu Kibuishi.