Page 11 - 930550_Skolbibliotek nu_FLIP PDF
P. 11
på svenska. De använder ofta fel prepositioner och vissa av dem förstår inte så enkla ord som däck, tak, matta och golv, trots att de är födda i Sverige. Detta gör det svårt för elev- erna att förstå de allra enklaste instruktionerna. I nästa steg blir det också svårt att läsa på djupare nivå.
På Hammarkullsskollan är det kompensatoriska uppdra- get därför väldigt ”hands-on”. Vi måste börja lära om och bygga språk, samtidigt som vi arbetar med faktakunskaper. Det är en stor utmaning för lärarna. Eleverna behöver aka- demiskt stöd, och vi som skola har i uppdrag att kompen- sera för det hemmet inte kan ge.
Vi måste därför konstruera ett skolsystem där alla elever ges reella möjligheter att klara skolan med hårt arbete och flit, särskilt de elever som inte har svenska som modersmål. En nyckel är ett välfungerande skolbibliotek.
Förutom att öka läsförmågan bland elever, har skolbib- liotekesverksamhet visat sig förbättra elevers studieresultat i alla ämnen och borga för en långsiktig framgång i termer av examen och akademiska meriter (Schultz Nybacka, 2019). Att vara en läsare ger makt över framtida livsval och öppnar dörrar till att bli en aktiv samhällsmedborgare.
a
Skolbibliotekarien verkar som en brygga till folkbiblioteken. Genom att förse elever med bibliotekskunskap såsom hur böcker står indelade och hur en digital bibliotekskatalog fungerar, ger vi dem förutsättningar att bli självständiga och regelbundna biblioteksbesökare även efter skolan.
11
n
n
o
J