Page 12 - 930550_Skolbibliotek nu_FLIP PDF
P. 12
Sedan vi inrättade skolbiblioteket på Hammarkullssko- lan har vi sett en markant förbättring av elevernas förmåga att sätta texter i sammanhang och koppla ihop skeenden i olika texter. Eleverna har förbättrat sin förmåga att beskriva karaktärer och händelser och förstå miljöbeskrivningar.
Anledningen till att eleverna förbättrat sig på dessa områden är givetvis inte enbart skolbibliotekariens förtjänst. På Hammarkullsskolan finns det ett tätt samarbete mellan lärare och skolbibliotekarien och det gör att undervisningen i skolbiblioteket och klassrummet berikar varandra.
Lästrender enligt PIRLS 2021
PIRLS står för Progress in International Reading Literacy Study och är en internationellt jämförande kunskapsmät- ning som undersöker elevers kunskaper i och attityder till läsning i årskurs fyra. I PIRLS 2021 deltog Sverige för femte gången och totalt deltog 65 länder i mätningen.
I figuren visas Sveriges resultatutveckling i PIRLS 2001– 2021 jämfört med genomsnittet för de övriga nordiska länderna och EU/OECD.
12