Page 10 - 930550_Skolbibliotek nu_FLIP PDF
P. 10
I dag har vi en välfungerande skolbiblioteksverksamhet som uppfyller samtliga lagkrav för skolbibliotek. När Jonna inte är på plats på skolan frågar eleverna efter henne och de blir besvikna när biblioteket är stängt. Med en biblioteks- verksamhet som faktiskt fungerar och som utgör en pedago- gisk funktion på skolan, kommer eleverna att vilja läsa.
Jag väljer att använda ordet ”funktion” när jag pratar om skolbibliotekets roll i skolan. Ibland används ordet ”resurs”, men det tycker jag signalerar fel saker. En resurs är något man som skola kan välja att ha eller inte ha. Skolbibliote- ket är för viktigt för att låta vara valbart. I stället bör det vara en pedagogisk funktion integrerad i verksamheten på varenda skola.
Det kompensatoriska uppdraget
I maj 2023 presenterades resultatet från PIRLS-
- undersökningen som genomfördes 2021.
Rapporten visar att klyftorna mellan de som presterar bäst och sämst i mätningen ökar markant och att de elever som halkar efter är eleverna med låg grad av hemresurser och där andra språk än svenska talas i hemmet.
Det är nästan så att man kan tro att PIRLS
beskrivit Hammarkullsskolans elevunderlag
på pricken. Av eleverna i Hammarkullsskolan
har drygt 90 procent föräldrar med utländsk bakgrund. Majoriteten av eleverna är födda i Sverige, men i princip har alla elever ett annat modersmål. Av föräldrarna har cirka
25 procent eftergymnasial utbildning. Många elever saknar också litterär tradition hemma och det är få elever som uppger att deras föräldrar läser för dem. Vi tar därför emot elever i förskoleklass som inte kan säga en korrekt mening
10