Page 9 - 930550_Skolbibliotek nu_FLIP PDF
P. 9
1
Varför skolbibliotek?
År 2016 började jag jobba på Hammarkullsskolan, en låg- stadieskola som enligt polisens kategorisering ligger i ett särskilt utsatt område. Efter några veckor hade jag skapat mig en bild av skolans behov. En av de saker som stack ut mest var att eleverna inte kunde läsa tillräckligt bra.
Parallellt med att vi arbetade med trygghet och stu- diero, gemensamma rutiner och regler för eleverna och vad vi som personalgrupp ville med skolan, började vi därför prata läsning, både högt och brett. Och viktigast av allt – jag anställde en skolbibliotekarie på heltid med uppdrag att undervisa och guida eleverna rätt i litteratu- rens underbara värld.
Budgeten visade röda
siffror, men jag tänkte
att för att vinna måste
man satsa. Jag fick höra
från kollegor att det var
oansvarigt att anställa
en skolbibliotekarie när
jag hade underskott, men
jag svarade att det är mer
oansvarigt att inte ge
eleverna möjligheten att
bli läsare.
”Jag fick höra från kollegor att det var oansvarigt att anställa en skolbibliotekarie när jag hade underskott, men jag svarade att det är mer oansva- rigt att inte ge eleverna möjligheten att bli läsare.”
9