Page 6 - merahegaskatalog_ht25
P. 6
K A M P E N OM M O L N Ö
ISBN 978-91-8093-273-8
Författare: Christoffer Krämer & Hegas
Illustratör: Hansel Eldor
ÅK 4–6
Pris 2 585 kr
6
Dessutom finns video-guider
online! I handboken
hittar du även skol-
uppgifter – uppdrag –
kopplade till Lgr22 för
svenska i åk 4–6.
Mäster drakriddare!
En drakriddares liv är kamp och fara. Här har du
imponerat med ditt mod och dina segrar. Du har
lett flera viktiga strider mot fienden. Utan dig
hade vår situation varit mycket allvarligare. Utöver
detta har du skaffat dig många andra kunskaper
och utmärkelser. Du har faktiskt imponerat så
mycket i dina uppdrag att vi stormästare tror att
du är redo för en ny utmaning.
Om du vill får du träna med stormäster Aila eller
stormäster Jochen för att skaffa ännu ett yrke. En
drakriddare som också kan styra kristallskepp tar
sig var som helst. En drakriddare som också kan
magi är en fara för varje fiende.
Låter det intressant? Bestäm vilket yrke du vill ha
och anmäl dig till stormästaren för träning. Din
lärare och rådgivare hjälper dig med detaljerna.
Jag hoppas att även detta är en kamp du är beredd
att ta!
Stormäster Santina
Rådgivarens handbok vägleder
dig genom spelets gång.
16
16
Videoguider!
Videoguider!
att få prata med er.
där tre missnöjda vuxna nu väntar på
• Tussilago tog er till Bärnstensbiblioteket,
alla i Molnö skärgård.
• Tussilago litar på er, men det gör inte
trupper.
• På öarna finns det redan tre fiendeskingra dimman och hittade då tre öar.
• Ni red på drottning Iris drakar för att
rådgivare.
• Tussilago utsåg läraren till klassens
Spiran.
med.
a Hämta pennor i olika färger att rita
• Ni träffade minusken Tussilago i slottet
a Plocka fram karaktärsblad.
Förbered klassrummet:
reda på förra gången:
Påminn eleverna om vad ni gjorde och fick
Repetera förra kapitlet
märkena
som ni ska använda.
a Bekanta dig med de olika klistera Bekanta dig med karaktärsbladen.
högt med inlevelse.
a Öva på att läsa de skönlitterära texterna
Förbered dig själv:
a välja yrke.
a skapa karaktärer
I det här kapitlet ska ni
möjlighet att välja ett yrke till.
Längre fram i spelet kommer eleverna få
saker i spelet, och alla är precis lika viktiga.
De olika yrkena kommer att bidra med olika
lunda
jämn fördelning av yrken i klassen.
Spelet fungerar bäst om ni har en någorhimlastormare, magiker och drakriddare.
Varje elev kommer få välja mellan tre yrken:
Bra att veta:
Molnö skärgård.
skapa de spelkaraktärer som kommer att vara era alter egon i
platser och fiender. Nu är det dags att förbereda er själva genom att
Förra gången förberedde ni kartan för spel genom att sätta ut öar,
Kapitel 3
17
de ser dig på himlen, men dina vänner blir lättade.
utforskas. Utan dina segel stannar Molnö. Dina fiender gömmer sig när
framåt med teknik som bara du förstår. Med dina skepp kan skärgården
styr du ett stort kristallskepp. Inget kan stoppa dig. Blixtar driver dig
– Himlastormare bär hela Molnö på sina axlar. Som himlastormare
de andra.
Nu är det mäster Jochens tur att tränga sig fram. Han blänger lite på
dina vänner är du trygghet.
berättar vår historia. För dina fiender är du eld och förstörelse, men för
försvarar du Molnö. Du slåss i städer, vid monument och i ruinerna som
kan du flyga på tysta vingar. Varhelst du ser fienden och dess trupper
du en kraft mäktigare än något annat i Molnö skärgård. Med din drake
– Drakriddare är det noblaste yrket. Som drakriddare kontrollerar
magikerna är. Hon tränger sig fram och tar till orda:
Ni kan se mäster Santina fnysa när Aila beskriver hur viktiga
söker sig till din visdom.
undgår dig. Dina fiender är rädda för dina kunskaper, men dina vänner
och styra vädret. Du är en mästare på att hitta kunskap. Inga ledtrådar
kan ändra verkligheten. Med trollformler kan du skapa eld, läsa tankar
Som magiker kontrollerar du gamla traditioner och krafter. Dina ord
– Låt mig börja berätta om magiker – ett yrke svårare än något annat!
drakriddare eller himlastormare!
stanna hos oss i rådet, men ni barn måste välja varsitt yrke: magiker,
Vi har ingen tid att förlora. Låt oss börja träningen direkt. Er lärare får
– Jag är Aila, drottningens hovmagiker. Välkomna, barn från fjärran!
Hon vänder sig mot er.
dessa barn!
– Då får vi väl träna dem! Vi lyder drottningen – och hon tror på
Nu talar den maskerade magikern. Rösten tillhör en ung kvinna.
om hur man styr Molnö skärgård.
att riket är i goda händer. Ursäkta att jag är oartig, men ni barn vet inget
Drottningen är borta och fienden närmar sig. Invånarna behöver känna
– Jag hälsar er. Jag är Jochen, Molnös främste himlastormare.
fortsätter:
De tre vuxna tittar skeptiskt på er. Mannen med lappen för ögat
grund av deras storlek.
– Dessa barn har precis skingrat dimman. Underskatta inte någon på
inte vara de hjältar som drottning Iris lovade?
– Jag ber om ursäkt, mäster kartritare. Men dessa barn kan väl ändå
– Säg det där igen så ska du få med mig att göra, din plåtburk!
Tussilago knyter sina små nävar.
stödet Iris lovade. Ni är ju knappt större än minusker!
– Jag är mäster drakriddare Santina. Vilka är ni? Ni kan omöjligt vara
masken är omöjligt att se. Riddaren pratar först.
ut. Bakom de två kommer en magiker iförd mask. Vem det är bakom
skäggig, äldre man med lapp för ögat. Han ser muskulös och vaksam
klädd i rustning. Hon ser bestämd ut. Bredvid henne kommer en
De tre till synes ilskna vuxna går fram till er. En av dem är en riddare
Läs högt
3
Yrke
Om mig
1
2
3
fienden sprider sig.
sätta upp två extra fiender nästa gång
till nästa omgång. Annars måste du
Du måste klara av en extra skoluppgift
vill de veta var de har dig.
skepp. De är rädda för dig. Därför
tagen
och bortförd på ett av fiendens
Under ett uppdrag blir du tillfångaPå fiendens skepp
För eleverna som tycker om
extra utmaningar söker Molnö
skärgårds invånare alltid
hjältars hjälp. Ta ett extra
uppdrag och få utmärkelser
som hjälper till i slutstriden!
På karaktärsbladen skapar
eleverna sina karaktärer. De får
bestämma hur deras karaktär ser
ut, vad den heter och dess yrke.
Under spelets gång får eleven
dekorera karaktärsbladet med
utmärkelser.
D
i
p
l
o
t
m
a
B
l
i
x
t
f
å
n
e
g
a
r
B
o
t
a
n
i
s
t
SÅ SPELAR NI!
Sätt upp kartan på väggen, läs introduktions-
texterna och skapa era karaktärer. När ni har
förtjänat era mästertecken är ni redo att börja
äventyret på riktigt.
Varje runda funkar likadant. Eleverna gör sina
skoluppgifter – sina uppdrag. Lyckas de får de
upptäcka nya öar, plocka bort fiender, hitta ledtrådar
och tilldelas utmärkelser. Misslyckas de blir fienden
starkare.
Avsluta äventyret med ett stort läsprojekt. I ett
sista slag måste ni besegra ondskans makter för
gott – Molnö skärgårds framtid står på spel. Allt ni
redan har gjort hjälper er. Men är det tillräckligt?
Kampen om Molnö
Bjud med klassen på ett storslaget äventyr i Kampen
om Molnös magiska värld. Det läsfrämjande spelet
kommer att motivera dina elever. Bara om eleverna
gör sina skoluppgifter –
sina uppdrag – har ni en chans att rädda
Molnö skärgård!