Page 5 - merahegaskatalog_ht25
P. 5

Foto: Privat
GÖR MOLNÖ TILL EN FRAMGÅNG
Analogt spel motiverar. En stor karta gör fram-
och motgångar tydliga och fungerar som ett
ständigt närvarande fokus för läsfrämjande
i klassrummet.
Varenda insats räknas! Eleverna spelar i grupp
mot gemensamma mål, men får anpassningar på
individnivå så att alla elever kan lyckas!
Elevernas beslut påverkar spelet. Inget engagerar
och motiverar som känslan av att det man gör har
betydelse!
Engagerad lärare ger roligare uppgifter. Spelets
utformning inspirerar pedagogen att utveckla sin
undervisning.
Foto: Privat
Christoffer Krämer,
pedagog &
speldesigner
– Läsfrämjande insatser kan inte bara handla om
att låta eleverna läsa. Läraren måste stötta och guida
eleverna så att de hittar en passion för läsandet. För det
behövs tid och en lärare som brinner för läsning.
SPELIFIERING SOM METOD
Läskrisen är en stor utmaning och många pedagoger
söker efter fungerande metoder för att väcka barns och
ungas läslust. Spelifiering är ett sätt. Men funkar det?
– Spel och spelifiering leder ofta till att eleverna lär
sig hur man vinner spelet – men inte det pedagoger
egentligen vill att de ska lära sig, säger Christoffer. Det
som gör Kampen om Molnö annorlunda är att det
engagerar eleverna i historien, där deras val och läsande
driver handlingen. Och det ger den engagerade läraren
tid att få läsningen att lyfta.
VÄCKER NYFIKENHET
Spelets utformning, med uppdrag och belöningar,
uppskattas av eleverna. Och eftersom de genomför upp-
dragen gruppvis blir det ett gemensamt ansvar att se till
att gruppen lyckas.
– Kampen om Molnö var inspirerande för oss som
pedagoger och det skapade en nyfikenhet hos våra
elever, säger Carina Nilsson och Mari Hasselblad. De
provspelade Kampen om Molnö med sina klasser under
hösten 2024.
VÅGA UTFORSKA
– Vi kommer absolut använda Kampen om Molnö
igen när vi får nya klasser. Och vi har redan tipsat våra
kollegor om spelet, berättar Carina. Nästa gång kom-
mer vi inte vara rädda för att frångå det ursprungliga
upplägget. Vårt bästa tips är att våga stanna upp i även-
tyret tillsammans med eleverna och utforska sidospår!
Lärarhandledningen hjälper dig att hitta tillbaka.
5














































   3   4   5   6   7