Page 4 - merahegaskatalog_ht25
P. 4

Spela fram
motivationen
”Idag blev vi attackerade av
fiender. Alla mina vänner är
Om mig
borta.” Så inleder drottning Iris
brevet till dina elever. De eleverna
blir hjältar i Kampen om Molnö
På fiendens skepp
Under ett uppdrag blir du tillfångatagen
och bortförd på ett av fiendens
skepp. De är rädda för dig. Därför
vill de veta var de har dig.
Du måste klara av en extra skoluppgift
till nästa omgång. Annars måste du
sätta upp två extra fiender nästa gång
fienden sprider sig.
3
2
1
3
Yrke
Kapitel 3
Förra gången förberedde ni kartan för spel genom att sätta ut öar,
platser och fiender. Nu är det dags att förbereda er själva genom att
skapa de spelkaraktärer som kommer att vara era alter egon i
Molnö skärgård.
I det här kapitlet ska ni
a skapa karaktärer
a välja yrke.
Förbered dig själv:
a Öva på att läsa de skönlitterära texterna
högt med inlevelse.
a Bekanta dig med karaktärsbladen.
a Bekanta dig med de olika klistermärkena
som ni ska använda.
Bra att veta:
Varje elev kommer få välja mellan tre yrken:
himlastormare, magiker och drakriddare.
Spelet fungerar bäst om ni har en någorlunda
jämn fördelning av yrken i klassen.
De olika yrkena kommer att bidra med olika
saker i spelet, och alla är precis lika viktiga.
Längre fram i spelet kommer eleverna få
möjlighet att välja ett yrke till.
Förbered klassrummet:
a Plocka fram karaktärsblad.
a Hämta pennor i olika färger att rita
med.
Repetera förra kapitlet
Påminn eleverna om vad ni gjorde och fick
reda på förra gången:
• Ni träffade minusken Tussilago i slottet
Spiran.
• Tussilago utsåg läraren till klassens
rådgivare.
• Ni red på drottning Iris drakar för att
skingra dimman och hittade då tre öar.
• På öarna finns det redan tre fiendetrupper.
• Tussilago litar på er, men det gör inte
alla i Molnö skärgård.
• Tussilago tog er till Bärnstensbiblioteket,
där tre missnöjda vuxna nu väntar på
att få prata med er.
Videoguider!
Videoguider!
16
16
Läs högt
De tre till synes ilskna vuxna går fram till er. En av dem är en riddare
klädd i rustning. Hon ser bestämd ut. Bredvid henne kommer en
skäggig, äldre man med lapp för ögat. Han ser muskulös och vaksam
ut. Bakom de två kommer en magiker iförd mask. Vem det är bakom
masken är omöjligt att se. Riddaren pratar först.
– Jag är mäster drakriddare Santina. Vilka är ni? Ni kan omöjligt vara
stödet Iris lovade. Ni är ju knappt större än minusker!
Tussilago knyter sina små nävar.
– Säg det där igen så ska du få med mig att göra, din plåtburk!
– Jag ber om ursäkt, mäster kartritare. Men dessa barn kan väl ändå
inte vara de hjältar som drottning Iris lovade?
– Dessa barn har precis skingrat dimman. Underskatta inte någon på
grund av deras storlek.
De tre vuxna tittar skeptiskt på er. Mannen med lappen för ögat
fortsätter:
– Jag hälsar er. Jag är Jochen, Molnös främste himlastormare.
Drottningen är borta och fienden närmar sig. Invånarna behöver känna
att riket är i goda händer. Ursäkta att jag är oartig, men ni barn vet inget
om hur man styr Molnö skärgård.
Nu talar den maskerade magikern. Rösten tillhör en ung kvinna.
– Då får vi väl träna dem! Vi lyder drottningen – och hon tror på
dessa barn!
Hon vänder sig mot er.
– Jag är Aila, drottningens hovmagiker. Välkomna, barn från fjärran!
Vi har ingen tid att förlora. Låt oss börja träningen direkt. Er lärare får
stanna hos oss i rådet, men ni barn måste välja varsitt yrke: magiker,
drakriddare eller himlastormare!
– Låt mig börja berätta om magiker – ett yrke svårare än något annat!
Som magiker kontrollerar du gamla traditioner och krafter. Dina ord
kan ändra verkligheten. Med trollformler kan du skapa eld, läsa tankar
och styra vädret. Du är en mästare på att hitta kunskap. Inga ledtrådar
undgår dig. Dina fiender är rädda för dina kunskaper, men dina vänner
söker sig till din visdom.
Ni kan se mäster Santina fnysa när Aila beskriver hur viktiga
magikerna är. Hon tränger sig fram och tar till orda:
– Drakriddare är det noblaste yrket. Som drakriddare kontrollerar
du en kraft mäktigare än något annat i Molnö skärgård. Med din drake
kan du flyga på tysta vingar. Varhelst du ser fienden och dess trupper
försvarar du Molnö. Du slåss i städer, vid monument och i ruinerna som
berättar vår historia. För dina fiender är du eld och förstörelse, men för
dina vänner är du trygghet.
Nu är det mäster Jochens tur att tränga sig fram. Han blänger lite på
de andra.
– Himlastormare bär hela Molnö på sina axlar. Som himlastormare
styr du ett stort kristallskepp. Inget kan stoppa dig. Blixtar driver dig
framåt med teknik som bara du förstår. Med dina skepp kan skärgården
utforskas. Utan dina segel stannar Molnö. Dina fiender gömmer sig när
de ser dig på himlen, men dina vänner blir lättade.
17
när de räddar drottningens
sagolika värld. Hur? Genom
att läsa, göra skoluppgifter och
samarbeta.
Mari Hasselblad,
Förstelärare
Carina Nilsson,
Förstelärare
Mäster drakriddare!
En drakriddares liv är kamp och fara. Här har du
imponerat med ditt mod och dina segrar. Du har
lett flera viktiga strider mot fienden. Utan dig
hade vår situation varit mycket allvarligare. Utöver
detta har du skaffat dig många andra kunskaper
och utmärkelser. Du har faktiskt imponerat så
mycket i dina uppdrag att vi stormästare tror att
du är redo för en ny utmaning.
Om du vill får du träna med stormäster Aila eller
stormäster Jochen för att skaffa ännu ett yrke. En
drakriddare som också kan styra kristallskepp tar
sig var som helst. En drakriddare som också kan
magi är en fara för varje fiende.
Låter det intressant? Bestäm vilket yrke du vill ha
och anmäl dig till stormästaren för träning. Din
lärare och rådgivare hjälper dig med detaljerna.
Jag hoppas att även detta är en kamp du är beredd
att ta!
Stormäster Santina
FÅNGA LÄSARNA MED SPEL
Dagens elever rör sig i en värld som är mycket mer
medial och interaktiv än tidigare generationers.
– Vi måste fånga de ungas uppmärksamhet och
göra dem delaktiga i något större än dem själva,
säger Christoffer Krämer som har tagit fram spelet.
Läsningens magi är stark nog att få grepp om
Tiktok-generationen, men vi behöver lite hjälp på
traven. Kampen om Molnö är ett sätt!
VÄGEN TILL LÄSLUST
– Syftet med Kampen om Molnö är att skapa enga-
gemang, intresse och nyfikenhet som gör eleverna
motiverade att fortsätta läsa. Spelet är en blandning av
brädspel, rollspel och ambitiöst tema-arbete. Spelarna
formar sitt eget äventyr, och ingen karta eller upplevelse
blir den andra lik, säger Christoffer.
Han har själv arbetat många år som lärare och vet
hur viktigt det är att arbeta långsiktigt med läsningen.
Foto: Privat
4
   2   3   4   5   6