Page 2 - merahegaskatalog_ht25
P. 2
In med phonics
i läroplanen
Du vill inte springa innan du kan gå. Det vill inte dina
elever heller. När Skolverket föreslår att phonics ska in i
läroplanen är det för att ge alla elever samma möjlig-
heter att bli sina starkaste läsande jag. Phonics är en
evidensbaserad metod.
I debatten oroar sig många för att phonics är en trå-
kig metod, men metoder är ofta tråkiga i sig själva.
En engagerad pedagog gör susen!
Pedagogerna står för motivationen. De hittar lä-
romedel och tar fram lektioner som gör phonics
roligt. För phonics ger en bra läsinlärning.
Så ja, phonics ska in i läroplanen! När vi tar
in en evidensbaserad metod tar vi ett steg för
att stävja läskrisen.
Låt pedagogerna göra sitt jobb, så fylls
klassrummen med läsare. Eleverna kan utma-
nas på andra sätt sedan, när läsflytet finns.
Vem vill börja springa innan de kan gå?
Elin Ljungvall,
förläggare MeraHegas
Vi är MeraHegas
Vet du inte hur bokstäverna låter blir inget läst. Att
traggla är sällan roligt. Men det kan bli! Lust och
engagemang gör nämligen läsinlärningen lättare.
Och MeraHegas arbetsmaterial, läromedel för
lästräning och fortbildning för pedagogen väcker
lust och nyfikenhet. Ditt uppdrag blir lättare,
elevernas tragglande roligare.
Tack Siv Aronsson och Gun Hållander.
Så heter läslust-hjältarna som
grundade Hegas år 1983. Siktet är
solklart än idag – att ge barn och unga
förutsättningarna att bli sina allra
starkaste läsande jag. I biblioteket
såväl som i klassrummet.
2