Page 79 - Hegas-Hostkatalog-2019_FLIP PDF
P. 79

 Den röda tråden
Kortspelet hittade de via Instagram där en annan lärare tipsade om det.
– Eftersom vi jobbar myck-
et med bilder och berättelser tänkte vi att det skulle passa våra elever bra. Vi beställde hem materialet och tittade på de olika spelalternativen och kände direkt att vi ville använda materialet som ett sätt att öva på att berätta en berättelse med en röd tråd
För en person med språk- störning kan det vara lite extra klurigt att hålla en röd tråd eller hitta orden. Ibland kan det vara svårt att komma på en huvud- person eller en händelse. Då är det bra att kunna dra ett kort från varje kategori och på så sätt få hjälp att bygga ihop en berättelse. Bildstödet används för att få en röd tråd och sätta händelserna i rätt ordning.
– Att figurerna och händel- serna dessutom är lite skruvade gör det extra roligt. Många bra
och roliga berättelser blir det! Att berätta och återberätta
en berättelse är något de tränar mycket på. Att använda bild- och strukturstöd hjälper elever- na i berättandet. Ibland behövs det lite extra stöd för att plocka fram ord ur ordförrådet och sätta händelser och personer i rätt ordning. Kombinationen av Skruvade sagor och bildstödet gör att det finns både struktur och plats för att träna fantasin. Dessutom skapas det många skruvade och härliga sagor.
Utformade ett eget bildstöd
Bildstödet har de själva tagit fram genom programmet inPrint från Symbolbruket. Bildstödet består av ett papper där varje kategori från Skruvade sagor har sin egen plats. Genom att placera rätt kategori på
rätt plats får eleven hjälp med att knyta ihop berättelsen. På pappret finns också kortare meningar och ord som hjälper eleven med övergången mellan
de olika korten.
– Struktur- och bildstöd är
också bra att använda när man ska jobba med olika textgenrer. Det skapar förförståelse för texters uppbyggnad och under- lättar när man på egen hand ska läsa en bok eller skriva en text.
Eleverna tycker det är kul
Arbetet med Skruvade sagor har tagits emot positivt av eleverna. De tycker det är kul att kunna skapa egna sagor
och bildstödet ger dem bättre självförtroende och ett bra stöd. Dessutom skapar bildstödet också en förståelse för texters uppbyggnad och genom ett bildstöd kan man också tydligt visa på skillnader mellan olika typer av berättelser.
– Framöver ska vi också använda korten och bildstödet för att skriva egna sagor. Det kan också användas för att återberätta andra sagoböcker och kan enkelt ändras till andra genrer.
   Varje saga har fem viktiga ingredienser
     Bjuda på middag
SAGOSLUT
          79
  Guldlock
HUVUDPERSON
En efterlysning En vampyr
HÄNDELSE FIENDE
Ett kök
PLATS
 






































































   77   78   79   80   81