Page 11 - hegaskatalog_ht25
P. 11
ARBETSMINNE. För att förstå
vad det är vi läser behöver
hjärnan lagra och förse oss med
information från texten. Vi
behöver minnas vad som stod
i början av en mening för att
förstå helheten när vi kommer
till slutet. Korta kapitel, få
karaktärer och rakare struktur
understödd av bilder avlastar.
KONCENTRATION. Vår förmåga
att koncentrera oss är ofta
humörs- och situationsbunden.
Ljudnivå, känslor och visuella
intryck stjäl lätt uppmärksamhet
på bekostnad av läsförståelse.
En alltför svår, kompakt eller
långsam text kan också belasta
koncentrationsförmågan. Ett
luftigt uppslag med fartfyllda
illustrationer kan istället styra
läsarens fokus i rätt riktning.
MOTIVATION. Forskning visar
att motivation och självförtro-
ende spelar stor roll när vi lär
oss nya saker. För läs-ovilliga är
motivationen en stor utmaning.
En bok som matchar läsarens
intressen skapar igenkänning
och väcker läslust. Det kan
motivera läsaren och ge självför-
troende att utmana sin läsning
på ett sätt som annars hade
känts omöjligt.
TOLKNING. För att tolka text
krävs inlevelseförmåga och
erfarenhet – både av livet och av
att läsa. Det handlar dels om att
läsa mellan raderna och förstå
metaforer och gestaltade passager,
dels om att anpassa tolkningen
utifrån kontext och sammanhang.
Ett bultande hjärta kan ju betyda
både rädsla och förälskelse. En
rikt illustrerad bok kan ge bild-
stöd som hjälper läsaren att tolka
och förstå olika stämningar eller
känslolägen.
AVKODNING. Avkodning
handlar om att sätta ihop
bokstäver till fullständiga ord,
men också om att lära sig känna
igen ordbilder för att slippa
ljuda orden varje gång. Ju
mer hjärnan måste ägna
sig åt avkodning, desto
mindre energi har den över till
läsprocessens övriga moment.
ISBN 978-91-8093-287-5 Pris 268 kr
Korta ord och meningar och
vardagliga ord som upprepas
är några faktorer
som underlättar.
”Med tung ryggsäck är det svårt att
hitta läslusten. Läs lättare hjälper dig
förstå dina elevers läsutmaningar,
hur du kan lätta ryggsäcken och
sänka tröskeln till läsningen.”
– Karin Salmson, författare till
Läs lättare
11
11