Page 10 - hegaskatalog_ht25
P. 10
Kartlägg, avlasta,
utmana!
Läsning kommer inte naturligt.
Det är något vi behöver lära oss.
För vissa barn är det lätt att lära sig läsa,
för andra är läsning som att gå upp för en
backe med en tung ryggsäck. Med rätt stöd
kan fler känna glädjen i att läsa.
LÄSNING – EN RYGGSÄCK
Ryggsäcken är packad med de kognitiva utmaningar
vi ställs inför i läsningen. För någon med dyslexi väger
avkodningen extra tungt i ryggsäcken. För någon med
koncentrationssvårigheter är det förmågan att fokusera
som väger tyngst. Vissa barn kånkar runt på många
utmaningar samtidigt. Deras ryggsäckar väger mest.
Oavsett utmaning kan du som läsfrämjare avlasta bar-
nens läsprocess och ge plats för läsförståelse och läslust.
Ryggsäcksmodellen hjälper dig att förstå de läsutma-
ningar olika barn tampas med och hur du underlättar
för dem när läsningen känns tung.
– Att lära sig läsa är inte en naturligt kodad färdighet,
som exempelvis att lära sig prata, säger Karin som också
är redaktör på Hegas. Ryggsäcken hjälper dig som
läsfrämjar att skapa rätt förutsättningar för varje barns
unika läsinlärningsbehov. Samtidigt hjälper den Hegas
redaktion att ge ut litteratur som väcker läslusten
oavsett vilka utmaningar barnet har.
– Barn läser allt mindre och sämre och
det är en utveckling som samhället
gemensamt behöver vända, menar
Hilma Olsson, förläggare på Hegas
förlag. Som lättlästförlag bidrar
vi genom att ge ut rätt bok
FORSKNING & PRAKTIK
på rätt nivå för våra läsare
– Forskning visar att nästintill alla kan lära sig bli goda
– lockande och lagom ut-
läsare med rätt och tidiga insatser, säger Karin Salmson,
manande läsupplevelser
normkritiker och författare till boken Läs lättare –
som lämnar utrymme
Ryggsäcksmodellen: kunskap och tips för läsfrämjare.
för läslust.
Boken lutar sig mot aktuell kognitionsforskning om
hur barns hjärnor fungerar. Karin har också intervjuat
experter som arbetar med läsfrämjande i vardagen.
En av de medverkande är Maria Björsell som delar
med sig av hur hon arbetar för att göra sina elever till
engagerade läsare.
– En av mina största drivkrafter är att få dela med
mig av mina verktyg och tipsa om spännande, intres-
santa arbetssätt och tankar kring barns och ungdomars
språk- och kunskapsutveckling, säger Maria som är
speciallärare och språkutvecklare.
RÄTT BOK, LÄTT RYGGSÄCK
En ryggsäck är inte det första man förknippar med läs-
ning. Men för Hegas redaktion är det en självklar metafor.
10
10