Page 7 - Hegas-Hostkatalog-2018-webb_FLIP PDF_ny
P. 7

 prova med Leif Jacobsens moppe-serie och försökte på olika sätt förklara för dem vad det innebär att man behöver skapa ”inre bilder” medan man läser. Plötsligt säger en kille ”så du menar att jag får tänka mig att det ser ut som vid kiosken i min by?”. Då var det något som lossnade och alla började prata om hur de kunde se böckernas händelser framför sig. Jag tror verkligen de upplevde läsglädje där och då och det kändes stort!
Har du någon Hegas-favorit att jobba med?
– Spökspanarna av Annika Wid- holm är en av mina favoriter och uppgiften kring upphittat-lådan är väldigt rolig att göra med eleverna!
Upphittat-lådan
Du kan försöka föreställa dig personerna som tappat bort sakerna som finns i en upphittat-låda.
Vem tror du till exempel det skulle kunna vara som tappat ett spindelörhänge?
Hur gammal tänker du att den personen är och vad har den för kläder?
Vad hände när personen tappade örhänget?
Fantisera!
Läsnyckeln till Robinson Kruse la jag ner mycket tid på, det fanns så många perspektiv att förhålla sig till eftersom berättelsen
är en gammal klassiker med massa frågor man ”måste” ställa, samtidigt ville jag att den skulle kännas relevant och rolig för moderna barn. Där finns flera uppgifter som kan skapa spännande samtal.
Inspireras och
ge er ut och läsfrämja!
ARBETSTIPS
• När du tar fram frågor till klassikern kan du utgå från dig själv. Tycker du att frågorna
är intressanta? Se bara till att frågorna är öppna för att skapa diskussioner!
• Försök hitta intressanta fråge- ställningar kring textavsnitt där du som erfaren läsare ser att barnet kan behöva stöd för att fördjupa sin läsupplevelse.
• Var lekfull! Det finns inget rätt eller fel.
   Illustration: Jonna Björnstjerna
 7
   6–8år
   













































































   5   6   7   8   9