Page 6 - Hegas-Hostkatalog-2018-webb_FLIP PDF_ny
P. 6

  Läslust i skolan
Vi har pratat läslust i skolan med Karna Nyström, frilansande litteraturpedagog, anställd på Kulturgarantin i Simrishamn, som skriver läsnycklar på Hegas.
 Hur jobbar du i skolan med att väcka läslust?
– Det är viktigt att man förstår att det i varje klass finns barn som saknar pusselbitar som behövs för att man ska kunna känna läslust. Att visa dem, på flera olika sätt, vad berättelser är och hur man kan ta dem till sitt hjärta är otroligt viktigt.
Jag försöker variera mig mycket och väva in allt från bokprat och skrivövningar till dramatiseran- de och eget skapande.
I höstas såg eleverna en före- ställning om grekisk mytologi. Då berättade jag grekiska myter, eleverna dramatiserade grekis- ka gudars egenskaper och fick olika skrivuppgifter, till exempel att skapa en egen superhjälte. Utöver det berättade jag om moderna barnböcker med magi, superhjältar och fantasivarelser.
”Jag vill ge eleverna uppgifter som ska stötta – inte kontrollera – läsförståelsen och läsmotivationen.”
I femman jobbar vi med ett projekt där eleverna i grupp skriver filmmanus som de sedan
gör film av när de går i sexan.
På vägen får de en massa skrivövningar, bokinspiration och kunskaper kring berättande.
Hur tänker du när du skriver läshandledningar?
– Jag vill ge eleverna uppgifter som ska stötta - inte kontrollera - läsförståelsen och läsmotiva- tionen. Skönlitteraturen behö- ver inte ha svaren, den ska få dig att tänka, känna och reflektera själv.
Det är utmanande och kul att fundera ut frågor som bygger förförståelse innan de börjar läsa och frågor som hjälper dem under läsningen. Efter läsning- en är det roligt att försöka hitta flera olika sätt att bearbeta det lästa. Samtalen runt det lästa är viktiga!
Har du något favoritminne som läsfrämjare?
– Jag minns speciellt en lektion med läsovana killar, jag tänkte
  6
  


















































































   4   5   6   7   8