Page 45 - Hegas-Hostkatalog-2018-webb_FLIP PDF_ny
P. 45

   Läsnycklarna inspirerar pedagogen
I läsnycklarna som hör till böckerna finns det massor av tips och inspiration till hur du som pedagog kan använda böckerna i undervisningen. Här finns både frågor på texten och diskussionsmallar. Detta gör att du som pedagog kan välja ut det som passar bäst för just din klass/grupp.
Susanne Behrendtz är legitimerad lärare
i svenska och engelska med 20 års erfaren- het som pedagog.
Finns till alla böcker
     ISBN 978-91-8662-594-8
Pris 156 kr, 56 sidor, Hegas-nivå 1
 Läsnycklarna hittar du under respektive bok på Hegas hemsida. Här har du kostnadsfritt ett funktionellt och läsfrämjande läromedel. Att böckerna dessutom är lättlästa gör att du får med alla elever i arbetet. De svaga läsarna behöver inte brottas alltför mycket med texten och alla får en bra bok att läsa och en läsupplevelse som stannar kvar.
 ARBETSTIPS
Låt halva klassen läsa den ena boken och andra halvan den andra. Arbeta med forumteater där alla roller utom förövarens kan bytas ut och visa på hand- lingsalternativ.
Du kan också läsa böckerna i helklass eller som högläsnings- böcker och arbeta med utvalda uppgifter från läsnycklarna. Det finns inga gränser för hur du kan använda litteraturen!
 45
   13+
Copyright Bokförlaget Hegas
Läsnyckel
Aldrig mer av Helena Karlsson
Hegas arbetsmaterial heter Läsnycklar – med lite mer fokus på samtal och bearbetning. Vi vill att böckerna ska räcka länge och att läsaren ska aktiveras på olika sätt och på flera plan. Ibland fokuserar Läsnyckeln mest på innehållet, ibland mer på genren eller formen, det beror på vilken titel det gäller.
Läsnyckeln till Aldrig mer kan användas både som lärarhandledning för boksamtal och som ingång för enskild läsning. Välj ut de frågor och uppgifter som passar dina elever!
Före läsningen
ñ Titta på omslaget – vilken genre (= typ av berättelse) tror du att Aldrig mer tillhör? Vad är det som tyder på det? Har du läst andra böcker/sett filmer i samma genre? Vilka?
ñ Gestalterna på omslaget – vilka kan det vara? Vad är det för byggnad som syns? Vad tror du att bokens titel Aldrig mer syftar på?
Under och efter läsningen
1. Vem är ”jag” i berättelsen, vem är det som berättar?
2. Vad får vi som läsare veta om ”jag”/berättaren?
3. Varför mobbar Elias Olle? Varför blir Olle mobbad?
4. Är det bara Elias som är mobbare?
5. Berättar-jaget tänker på sidan 38 ”...att någon ska hejda oss och hindra det som håller på att hända.” Vad menar berättaren? Vem kan hejda dem?
6. När kommer vändpunkten i berättelsen? En vändpunkt är en del i boken där huvudpersonen gör ett val eller ställs inför ett ultimatum (ett slutgiltigt krav). Efter vändpunkten finns ingen återvändo, utan berättelsen måste fortsätta på en ny väg.
7. Hade Olle kunnat göra något för att få stopp på mobbningen?
8. Varför följer berättar-jaget med i mobbningen av Olle? Han vill ju egentligen inte. Vad tror
Skriva
du?
Vad händer efter att berättar-jaget lämnat klass-rummet? Skriv en novell där berättaren är Elias. Vad händer? Eller skriv en novell där berättaren är Sabrina.
  

































































   43   44   45   46   47