Page 44 - Hegas-Hostkatalog-2018-webb_FLIP PDF_ny
P. 44

 Ge tonåringarna
verktygen de behöver
genom läsupplevelser
Värdegrunden är något vi ständigt ska arbeta med i skolan – men det är inte alltid lätt att veta hur vi bäst angriper ämnet. Med 20 års erfarenhet som lärare i svenska och engelska på högstadiet menar jag att ett av de bästa sätten att få ungdomar att förstå och känna empati för andra människor är att arbeta med skönlitteratur.
 ISBN 978-91-7543-372-1
 ISBN 978-91-7543-677-7
Tonåringar behöver förebilder och erfarenheter för att bryta destruktiva mönster och kunna forma sina liv. Att arbeta med skönlitteratur är ett alldeles utmärkt sätt att ”krypa in i huvudet” på en annan männ- iska för att skaffa sig verktyg att använda i sitt eget liv.
Två sidor av samma mynt ger djupa diskussioner
Vem bryr sig? och Spelar roll? av Camilla Jönsson är utmärkta exempel på hur du kan använda litteratur för att arbeta med värdegrunden. Vilka läsupple- velser!
Fängslande ungdomsporträtt som verkligen griper tag i elev- en. Realistiska och angelägna situationer som kan verka hopp- lösa, där eleven får chansen att se möjligheter till förändring och öppningar till ett bättre
liv för både den mobbade och mobbaren. I Vem bryr sig? möter läsaren Tova som blir mobbad i
Pris 156 kr, 120 sidor, Hegas-nivå 4
skolan och Isak som kommer ny till klassen. Här finns det mycket att diskutera, både om att vara mobbad och att stå bredvid.
I Spelar roll? lär läsaren istäl- let känna Sigge, mobbaren från Vem bryr sig?. Vad tänker han om det som hände och hur mår han egentligen? De två per- spektiven bjuder in till djupare
Pris 156 kr, 104 sidor, Hegas-nivå 4
diskussioner i klassrummet och hjälper eleverna att tänka ur flera perspektiv och på så vis också få en ökad förståelse för de mekanismer som kan ligga bakom mobbning.
     44
  

















































































   42   43   44   45   46