Page 11 - Hegas Vårkatalog 2023 - WEB
P. 11

       ARBETSMINNE. För att förstå vad det är vi läser behöver hjärnan lagra och förse oss med information. Vi behöver minnas vad som stod i början av en mening för att förstå helheten när vi kommer till slutet. Korta meningar och korta kapitel med bildstöd avlastar arbetsminnet.
KONCENTRATION. Vår förmåga att koncentrera oss är ofta situations- och humörsbunden. Känslor, ljud och andra visuella intryck stjäl lätt uppmärksamhet. En svår, kompakt eller långsam text belastar också koncentrationen. Välj därför böcker med luftiga uppslag och smart layout som styr läsarens fokus i rätt riktning.
      FÖRFÖRSTÅELSE. För att för- stå geografiskt och kulturellt betingade ord som ”påg” eller ”midsommar” krävs förförståelse. Det gäller
även idiomatiska uttryck och metaforer. Det kan bli tokigt. Testa själv! Vad ser du framför dig om du tolkar ”slå
knut på sig själv” bokstavligt?
MOTIVATION. Forskning visar att motivation och
självförtroende spelar stor roll när vi lär oss nya saker.
För läsovilliga är motivatio- nen en stor utmaning. En bok som matchar läsarens intres-
sen och skapar igenkänning avlastar läsprocessen genom att väcka lust
och nyfikenhet!
                TOLKNING. För att tolka text krävs inlevelseförmåga och erfarenhet – både av livet och av att läsa. Det handlar om att läsa mellan raderna och förstå me- taforer utifrån kontexten. Ett bultande hjärta kan betyda både rädsla och förälskelse. Här kan en illustrerad bok hjälpa läsaren att förstå helheten, eller specifika känslolägen.
AVKODNING. Avkodning handlar om att sätta ihop bokstäver till ord, men
också att lära sig känna igen ordbilder för att slippa ljuda. Automatiserad läsning ger mer energi över till läsproces- sens övriga moment.
 11





















































































   9   10   11   12   13