Page 10 - Hegas Vårkatalog 2023 - WEB
P. 10

     Ta hjälp av Hegas-ryggsäcken!
Alla står vi inför någon form av utmaning när vi läser. Med Hegas-ryggsäcken får du bättre koll på dina elevers läsförmåga – och hjälp att välja rätt bok till rätt läsare!
 LÄSNING – EN RYGGSÄCK
Att läsa kan jämföras med att bära på en ryggsäck. Ryggsäcken är packad med alla de kognitiva utman- ingar vi ställs inför i läsningen. För någon med dyslexi väger avkodningen extra tungt i ryggsäcken. För någon med koncentrationssvårigheter är det istället förmågan att fokusera. Vissa elever kånkar på många utmaningar och har en mycket tung ryggsäck. För andra är rygg- säcken lättare.
RYGGSÄCKENS INNEHÅLL
Ett sätt att lära känna dina elevers läsbehov är att fundera på vad som finns i var och ens ryggsäck
– och vad som väger tyngst. Avkodning, tolkning, förförståelse, arbetsminne, konentration och motiv- ation är moment som behöver fungera och samarbeta för att vi ska kunna läsa. Läs mer om läsprocessens kognitiva utmaningar i rutorna runt ryggsäcken!
RÄTT BOK = LÄTTARE RYGGSÄCK
När du identifierat ryggsäckens innehåll kan du välja böcker åt dina elever med större precision. Rätt bok avlastar läsprocessen och hjärnan kan ägna mer energi åt själva läsupplevelsen. Är det tolkning som väger tyngst i ryggsäcken? Välj en grafisk serie där bild
och dialog driver läsningen framåt och underlättar tolkningen. Eller är det arbetsminnet som ofta sviker läsaren? Då ska du välja en bok där varje kapitel är max ett uppslag långt, textmässigt.
Hilma Olsson, förläggare på Hegas
En tung ryggsäck är jobbig att bära. Du rör dig långsamt framåt och pustar mer än vad du njuter av läsningen. Med en lätt ryggsäck blir du snabbare, rörligare och får mer ork över för lust och fantasi!
Håll utkik efter ryggsäcken när du bläddrar i katalogen! Olika böcker underlättar olika delar av läsprocessen. Vad behöver JUST dina elever?
        10





















































































   8   9   10   11   12