Page 109 - Hegas Vårkatalog 2023 - WEB
P. 109

  FAKTA
 a n
r
a
n e b
k
r i
 n i
n
g
A n
Foto: Angelov
o
n
E
r
s
s
i
k
e
r
a
på egen hand. Dess-
utom är deras nedsatta
förmåga inget som märks
under lektionerna. Elever
kan använda sina egna mobil- telefoner för att få stöd. Det blir mindre utpekande, eftersom alla andra också har en mobiltelefon.
ATTITYDFÖRÄNDRING
Tanken att läsning ska se ut på ett visst sätt
verkar skapa motstånd mot AT i klassrummet. Enligt Idor handlar det om ett pardigmskifte där en
del lärare och forskare är skeptiska till läslyssning.
– Lärare behöver förstå att AT ger ett pedagogiskt
mervärde för alla elever i klassrummet, säger Idor. Sedan behöver lärarna också stöd från skolan, och rektorn måste se till att resurserna finns. ■
d
"Vi tror att det är viktigt att starta upp tillsammans med hela klassen. Det här är en del i den breda basen av hjälpmedel som ska finnas till för alla elever i klassen, och ska inte vi- sas upp för några speciellt utvalda. Låt alla testa!"
Annika Andersson och Erika Jernebring, lärare, J
e Knutby skola i Uppsala
109




























































   107   108   109   110   111