Page 108 - Hegas Vårkatalog 2023 - WEB
P. 108

 108
Läsning på lika villkor
Mobil i klassrummet? Nej! tänker du och många andra med dig. Men för eleven som har svårt att hänga med i undervisningen kan mobilen göra hela skillnaden.
ETT INKLUDERANDE LÄS-BEGREPP
– En del tänker att det inte är lika bra att lyssna på en bok som att läsa. Många elever får därför aldrig ens möjligheten att läslyssna! Men hur eleven läser en text
är inte viktigt så länge hen kan ta till sig innehållet. För att inkludera alla elever är därför begreppen "ta till
sig text" och "producera text" bättre att använda än "läsa" och "skriva".
Detta säger Idor Svensson, från Linnéuniversitetet som forskar kring läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Han har undersökt hur assisterande teknik (AT) i klassrummet kan bidra till elevernas läsutveckling och hjälpa dem ta del av undervisningen på lika villkor.
AT FRÄMJAR LÄSFÖRSTÅELSE
Assisterande teknik används i många klassrum. Men för att det ska fungera behöver läraren förstå att syftet med AT inte är att träna på läsning utan att hjälpa
eleverna att ta till sig och producera text.
Assisterande teknik har också positiv påverkan på läs- ning och läsförståelse. När elever som tidigare kämpat med läsningen lyckas ta till sig text med hjälp av AT förändras deras självbild. Självförtroendet kring läsning ökar och de blir motiverade att ta upp nästa bok.
Det är särskilt viktigt för skolelever som halkat efter i undervisningen. Elever som upplevt ett utanförskap på grund av lässvårigheter kan med hjälp av AT delta aktivt i undervisningen, på samma villkor som sina klasskamrater.
DISKRET TEKNIK
Annika Andersson och Erica Jernebring är lärare på Knutby skola i Uppsala. I deras klassrum är AT en del av vardagen.
– Eleverna kan använda talsyntes när som helst.
Vi har hörlurar till alla elever, vilket gör att de inte stör varandra. Elever som vi tidigare fick samla i mindre grupper, i eller utanför klassrummet, klarar sig nu
v e
"Börja med att lära känna tekni- ken på egen hand. Öva tills du är bekant med alla funktioner. Idag finns många bra program som samlar de vanligaste funktio- nerna du behöver. Jag använder själv ClaroSpeak och Appwriter."
Idor Svensson, professor, Linnéuniversitetet
  Vad är AT?
Assisterande teknik (AT) är ett begrepp för tekniska lösningar som bland annat kan hjälpa eleven att ta till sig och produ- cera text. Det kan vara digital utrustning som mobiltelefon, läsplatta och hörlurar eller digitala appar med funktioner som talsyntes, diktering och uppläsning.
  r S
o
 n
s
s
o
n
I d





































































   106   107   108   109   110