Page 7 - Hegas Varkatalog_2019_ny_FLIP PDF
P. 7

    Från vänster: Jennie Sonestedt och Anna Åhlund.
borgs skolbibliotekarier också åt samtals-googling där eleverna själva får söka upp information och samtala kring processen.
På så vis får eleverna reflekte-
ra över vad de läst och hur de tolkat informationen men också fundera över varför de valde
en viss information framför en annan. Hur bedömer man vad som är sant eller falskt? På så sätt tränas både läsförståelse och ordförråd men det ger också eleverna viktiga verktyg att själ- va kritiskt granska vad de läser.
Våga lämna rummet
Trelleborgs skolbibliotekarier är mer än bara bibliotekarier, de är en hel verksamhet som rör sig utanför bibliotekets fyra väggar och möter eleverna där det behövs.
– Ett skolbibliotek är inte bara ett rum där eleverna kan låna en bra bok, utan en hel verksam- het som kräver rätt kompetens, möjlighet till möten, tid för planering och lektioner. Mycket av den dagliga hanteringen kan skötas av andra, eller eleverna själva.
Tips till
andra skol-
bibliotek
Rätt ansvar på rätt ställe
Skolbibliotekets roll och utveck- ling ska vara något som alla
i organisationen intresserar sig för och arbetar med. Jobba tillsammans med rektor och förvaltningschefer om det är möjligt – skolbiblioteksverk- samheten är deras ansvar, inte bibliotekariens.
Tänk på eleverna! Eleverna
är målgruppen. Låt dem vara aktiva och delaktiga i verksam- heten. Ta hjälp av biblioteksråd vid inköp, uppsättning och vid spridning av information till klasserna.
Pedagogerna är länken! Sam- arbeta så mycket som möjligt med pedagogerna. Elevernas förmåga att läsa, skriva, lösa problem och utnyttja infor- mationsteknik blir bättre när pedagoger och skolbiblioteka- rier samarbetar. För att det ska fungera behöver skolbibliote- karien delta i planeringsmöten och arbetsplatsträffar, något som vilar på rektorn att ordna.
Kräv nätverk! Hitta andra skolbibliotekarier att sam- arbeta med för att utveckla verksamheten. Utnyttja andras kompetenser, erfarenheter och material, du är inte ensam!
   7
   6–8år
  














































































   5   6   7   8   9