Page 6 - Hegas Varkatalog_2019_ny_FLIP PDF
P. 6

 Trelleborg har Sveriges bästa skolbibliotek
Sedan kommunen valde att göra en rejäl satsning jobbar nu sex
stycken skolbibliotekarier i en nära relation med skolans pedagoger. Genom boksamtal, elevgrupper och samtals-googling har de skapat ett skolbibliotek med hög närvaro som engagerar eleverna och arbetar med läslusten hela vägen in i klassrummet.
 Från vänster: Annci Gånvall, Karin Larsson, Sofi Sjöstrand och Hanna Sällström.
  6
En stor del av arbetet med eleverna består av bokprat. Då tar skolbibliotekarierna med sig böcker in i klassrummet för att läsa högt och diskutera med eleverna. Genom bokpratet
får eleverna inte bara tips på nya böcker att läsa utan också en större förståelse för bokens handling. Men för att främja läslusten kan man ibland behö- va se bortom böckerna.
Rätt bok till rätt person
För att anpassa urvalet av elev- ernas böcker på bästa sätt väljer
därför Trelleborgs bibliotekarier att först bjuda in eleverna till ett möte där de får prata om allt från vilka böcker de tycker om till vilka filmer och datorspel de gillar mest. Genom att lyfta elevens övriga intressen kan de sedan göra en koppling de olika genrer som finns och på så sätt hitta rätt bok till rätt person.
I samband med bokpratet får eleverna också själva komma med tips på författare och böcker som bibliotekarierna sedan sammanställer och sätter upp i klassrummet. Genom att
engagera eleverna i urvalet ökar också intresset för att faktiskt läsa böckerna. I fördjupande samtal får sedan eleverna själva diskutera innehållet och upple- velsen av böckerna de läst, vilket inte bara skapar vidare läslust utan också utvecklar språket.
Samtals-googling och källkritik
Att utveckla sin läsförmåga
och språk handlar inte bara om att läsa böcker. Det är också förknippat med vilken informa- tion vi tar in och hur vi tolkar den. Därför ägnar sig Trelle-
  



















































































   4   5   6   7   8