Page 30 - 20_01_Hegas Vårkatalog_FLIP_PDF
P. 30

  Ur Splej – Mysteriet med häxan. Ester försöker avslöja Baba Gaga.
 karaktärer och berättelsekartor för att synliggöra alla delar i en berättelse.
– Jag jobbar i ett område där många elever inte har en ”stark svensk språklig ryggsäck” och vi jobbar mycket med ord, begrepp och till exempel stödstrukturer
i form av startmeningar när eleverna ska diskutera. Det är något som sedan sprider sig till andra situationer och eleverna blir säkrare på att uttrycka sig. Bilderna är också uttrycksfulla och kan leda till mycket tankar.
– Exempel på bra diskus- sionsfrågor till den här boken kan vara i slutet där barnen bestämmer sig för att avslöja Baba Gaga. Här kan barnen tycka väldigt olika. En del tycker kanske inte att man får vara elak tillbaka medan andra kan tycka att det var rätt. Baba Gaga vädjar dessutom till barnen att inte gå till polisen. Hon har ju
bara lurats för att hon behöver pengar. Vad är rätt att göra? Hur mycket hänsyn ska man egentligen ta till att Baba Gaga är gammal?
Eleverna relaterar och följer ledtrådar
Framför allt är hon glad att boken lyckas fånga elevernas intresse, vilket är precis vad hon som lärare är ute efter. Språ- ket är lätt utan att bli trist och händelsekurvan är kronologisk, vilket gör boken lättare att klara av på egen hand. Anna upplever också att karaktärerna tilltalar eleverna.
– Eleverna på min skola rela- terar till dem som har utländsk bakgrund och tror att de kom- mer från just deras hemland. Det är viktigt, eftersom det inte alltid blir så. Representation är betydelsefullt.
Sedan tycker såklart eleverna
att böckerna är spännande och enligt Anna är det kul att de kan följa ledtrådarna steg för steg. Genom att läsa riktigt noga kan- ske de till och med kan lista ut mysteriet innan bokens slut.
    30 • Du hittar alla titlar på hegas.se
  






















































































   28   29   30   31   32