Page 28 - 20_01_Hegas Vårkatalog_FLIP_PDF
P. 28

  Annas elever kopplar läsningen till ett högre syfte
Den 14 oktober 2019 delade Göteborg stad ut årets årkurs 3-bok. Boken var SPLEJ – Mysteriet med häxan av Torsten Bengtsson. En av dagens talare var Anna Månsson Nylund. Hon har själv använt boken i sin undervisning och vet hur du jobbar medvetet och engagerande med läsning i klassrummet.
  Anna jobbar till vardags som språk-, läs- och skrivutvecklare
i Göteborg och som lärare på Landamäreskolan i Biskops- gården. På skolan inspireras deras arbete av Teachers College Reading and Writing Project. Det innebär att de har ett språkutvecklande förhållnings- sätt till undervisningen. Detta med ett långsiktigt mål att utbilda elever med god läs- och skrivförmåga som tror på sin röst för påverkan. En del av An- nas jobb är att utveckla arbetet kring detta på skolan.
Anna arbetar mycket med att låta eleverna själva få diskutera utifrån flera problemställningar som har med läsning att göra. På så sätt kan de koppla läs- ningen till ett högre syfte. Detta gör hon genom reflekterande högläsning men också genom att modellera sitt eget tänkande och läsande. Syftet med detta är att eleverna ska lära sig att
Reflekterande högläsning varje dag
• viktigaste stunden på dagen
• läraren modellerar tankar och strategier
tänka, inte bara mellan raderna utan också utanför boken.
– Jag vill att de ska tycka, känna och uppleva men också träna på och utveckla sin språk- liga förmåga. När man jobbar medvetet på det sättet med en grupp elever är det fantastiskt
Stöd i visuella affischguider
Samtalsbörjor hjälper eleverna att börja diskutera vad de läst ...
att se hur elevernas förmåga att uttrycka sig utvecklas men också deras tillit till sin egen förmåga.
Högläsning är dagens höjd- punkt
Genom att ställa öppna frågor om sådant som eleverna kan
  28 • Du hittar alla titlar på hegas.se
  9–12år
 

















































































   26   27   28   29   30