2021-09-21 13:52
Hegas

Vet du vad som sänker tröskeln till läsningen? Läslust. Vet du vad som väcker läslust? Rätt bok på rätt nivå till rätt läsare. Men varför tjatar vi om att läslust sänker tröskeln till läsningen?

Sätt läslusten först så kommer nyttan sedan

Jo, för om du saknar läslusten blir all läsning tråkig, obehaglig. Ett tungt måste. Även den enklaste bok bli tråkig. Visst, i vissa lägen i livet är läsningen ett måste. Ofta är den läsningen dessutom utmanande. För att barn och unga ska klara av det måste du som pedagog, bibliotekarie och förälder hjälpa dem att orka göra sin mängdträning. Läsa sitt maraton. Då är det allra första steget, särskilt för någon som tappat geisten eller har svårt att komma i gång, att hitta läslusten.

Då krävs det böcker som lockar – från grafiska romaner till faktaböcker – som håller sig på rätt nivå, även lättläst. Det viktigaste är att först och främst få känna sig som en riktig läsare. Alltså orka ta sig igenom en bok. Gärna en som kompisen också vill läsa (Amulett är ett sådant exempel!) Det bygger självförtroendet och självbilden. För det är ingen hemlighet att en ska vara en läskunnig person, det får vi med oss från förskolan.

Amulett och faktabok

Bildtext: Amulett och Fatta grejen är exempel på serier som sänker tröskeln till läsningen när du sätter dem i händerna på rätt läsare. Så se till att ställa massor av nyfikna frågor!

Lättläst som språngbräda

Läsning är olika för alla men alla har rätt att uppnå sin allra bästa läsförmåga. För någon är det att läslyssna. För någon annan är det att läsa en ordentligt bearbetad bok tillsammans med någon annan. Lättläst kan vara språngbrädan som får läsaren att nå sin bästa nivå.

Så, en del läsare får börja med lättläst för att komma igång, få upp läskondisen. Sedan, när de orkar och känner sig säkra kan de gå över till annan litteratur. Det är här din expertis som förmedlare kommer in. Du känner till utgivningen och vet var du hittar böcker på rätt nivå!

Lättläst på rätt nivå

Okej, nu ser du möjligheterna med lättläst för att sänka tröskeln. Nästa steg är att hitta litteratur där texten är lagom svår. Första gången kanske texten till och med ska vara lite enklare än läsaren behöver, för att bygga självförtroende. Hen kan läsa ut en bok! Fort! Vilken fantastisk känsla. Men då är det ännu viktigare att boken känns relevant, spännande och lockande. Det blir svårt att ge en bok om Flugo till tonåringen som får mer ut av Lämnad kvar. Båda böckerna är på vår lättlästnivå 2 men innehållet passar två helt olika åldersgrupper.

Flugo och Lämnad kvar

Bildtext: Hegas-nivåerna anges med prickar på omslag och rygg. En del skolbibliotekarier använder prickarna för att hjälpa eleven att se sina egna framsteg. "Kolla, nu har du läst en bok med tre prickar! Wow!"

Här har vi löst det genom att ha olika nivåer på utgivningen inom varje åldersspann. Det finns 5 lättläst-nivåer inom alla åldersgrupper (6-8, 9-12 och 13+). Tänk lyckan du kommer att känna när Tina, 13 år, går från att se nivå 2 som en utmaning till att sluka nivå 5! Ja, tänk hur hennes självkänsla kommer växa av att inse att hon är en läsande person.

Här läser du mer om våra lättläst-nivåer.

Rätt innehåll till rätt läsare

Så, du har identifierat nivån läsaren är på. Du vet hur svår texten kan vara. Men du vet också att du måste hitta en bok med helt rätt innehåll. Då pratar många om tröskelböcker, även vi!

Tröskelbokens viktigaste syfte är att ge läsaren en lustfylld upplevelse som kan inspirera och motivera till mer läsning. Då behöver valet av bok ibland anpassas lite extra efter läsaren. Det viktigaste är inte att språket är fantastiskt, eller att boken bidrar till några djupare reflektioner, huvudsaken är att läsaren hittar vägen in i boken och börjar läsa. Utgå från läsarens intressen!

Minecraft-zombie med bok

Bildtext: Minecraft känner de flesta till. Här följer du Zack, en zombie i Minecraft. I sin dagbok berättar han om sitt liv.

Kapitelböcker bygger självförtroendet

“Vi satsar mycket på småböcker för nybörjare, att få läsa ”en hel bok” redan från början bygger upp ett positivt självförtroende kring att läsa."

- Biblioteksansvariga och specialläraren Mia Hallenbring (@papperssvalan).

Poängen med citatet ovan är att det finns något värdefullt i att känna att en läser ut en hel bok. Kanske en med hårda pärmar och mycket text – ja, hela kapitel – som klasskamraterna verkar göra? För att detta ska lyckas behöver boken, som tidigare nämnt, vara på en lagom nivå för läsaren. När den upplevs som möjlig att ta sig igenom, då händer det något med läsaren.

Kapitel Getmannen

Psst! Fler supertips från bibliotekarier!

Läs tillsammans

Sist men inte minst vill vi lyfta det här med att läsa tillsammans. Det sänker tröskeln till läsningen. Böcker blir ett normalt inslag i vardagen och att läsa i grupp blir något en ser fram emot. Varför inte testa något av följande sätt att läsa tillsammans?

  1. Boksamtal i grupp eller bokcirklar. Boksamtal kan göras hur som helst och när som helst. Det kan vara att du berättar om en bok som du nyligen läst och frågar om någon i klassen också läst den. Det kan vara en förälder som läser en bok med sitt barn och sedan diskuterar vad de tyckte om berättelsen eller karaktärerna.
  2. Litteraturdiskussioner på forum och bloggar. Boksamtal behöver inte nödvändigtvis ske i hemmet eller i skolan. Internet är en perfekt plats för att hitta andra läsande människor – och för att finna inspiration och läslust. Varför inte låta eleverna starta en bokblogg? Eller söka efter intressanta böcker att läsa på olika forum för böcker?
  3. Författarbesök. Författarbesök är ett uppskattat sätt att göra läsningen mer social. Eleverna får lära sig mer om bakgrunden till berättelsen de läst, lära känna författaren och se att en författare kan vara som vem som helst. Dessutom blir det intressanta diskussioner när barnens egna tolkningar av karaktärerna möter författarens egna intentioner.

Hitta ytterligare två tips i blogginlägget hur du gör läsningen social.

Nu har du ett gäng sätt att sänka tröskeln till läsningen på. Kör hårt!

Skylt läslust åt alla