6/5
Hegas

Att bjuda in till författarbesök är ett sätt att väcka läslust. Äntligen får barnen ett ansikte på sin favoritförfattare! Dessutom inspirerar det både till att läsa böcker och att skriva egna berättelser. Författaren till Spanar-böckerna, Annika Widholm, har lång erfarenhet av just detta. Hur lyckas man egentligen med ett författarbesök? Annika har en massa tips!

Annika har de senaste åren blivit inbjuden till många skolor och bibliotek runt om i landet för att prata om Spanar-serien. Det är en uppskattad spännings-serie för lågstadiet som handlar om vännerna Malva och Hanna. Det blir ofta livliga samtal om handlingen och karaktärerna i boken de läst.
 – Mina böcker i Spanar-serien – om Malva och Hanna som är bästa vänner trots att de har väldigt olika personligheter och intressen – är tacksamma att prata om. Vad innebär det att vara en bra kompis? Gör Malva och Hanna rätt eller fel? Vad är det egentligen som händer i slutet av boken?

Malva och Hanna i Odjurspanarna

Ur Odjurspanarna. Böckerna är illustrerade av Jonna Björnstjerna. 

Skräddarsyr besöket efter klassens behov

Innan författarbesöket är det viktigt att Annika får reda på vilken årskurs hon ska besöka och om det finns specialbehov. Är det till exempel en särskoleklass? Eller har en elev nyligen lärt sig svenska? Den typen av information gör att hon kan skräddarsy samtalet bättre.
 – Det händer också att skolor och bibliotek vill att jag utformar författarsamtalet kring ett särskilt ämne. På hösten är det exempelvis populärt med Halloween-tema!

Samtalen börjar på skolgården

Många elever är exalterade över att en författare ska komma på besök till skolan. Det märks så fort Annika kliver in på skolgården.
 – De får syn på mig och ropar: ”Författaren är här!” och kommer springande för att ställa frågor. Jag har haft flera intressanta litteratursamtal på skolgårdar och i korridorer mellan lektioner, säger Annika.

Vilken är den största utmaningen med författarbesök?
 – Att hitta på skolan! I alla fall om det är en stor skolbyggnad. Därför är det alltid tacksamt när någon i personalen kan möta upp vid ingången och visa till rätt klassrum eller var aulan ligger.

Så blir det spännande!

Förutom att Annika berättar om hur hon får idéerna till sina böcker ger hon också skrivtips och går igenom hur en berättelse är uppbyggd.
 – Jag gör kreativa diskussions- och gestaltningsövningar och förklarar hur man skriver så att det blir riktigt spännande.

Annika Widholm porträtt

Ett lyckat författarsamtal

Annika hoppas att författarbesöken ska inspirera eleverna till att läsa böcker och skriva egna texter. Hon tycker att det är väldigt roligt när lärare hör av sig efteråt och berättar att klassen rusat iväg till skolbiblioteket för att låna böcker.
 – Särskilt glad blir jag när de säger att även elever som tidigare har haft svårt med läsningen, eller inte velat läsa böcker alls, har blivit intresserade av litteratur. Och till och med sträckläst en berättelse! berättar Annika.

Författarbesök i bibliotek

När det gäller författarsamtal i bibliotek rekommenderar Annika att marknadsföra evenemanget i god tid, på nätet och i sociala medier. På så sätt vet låntagarna om att det är ett författarbesök på gång på just deras bibliotek.

Annikas 3 tips för ett lyckat författarsamtal

  1. Se till att alla har läst minst en bok av författaren.
  2. Låt klassen förbereda frågor om handlingen i boken eller om författaryrket.
  3. Kontrollera att tekniken är på plats och fungerar så att det är möjligt att visa en bildpresentation via projektor eller att det finns en mikrofon om det är en stor sal med många som ska lyssna.

Vill du boka Annika till ditt nästa författarbesök?

Skicka din förfrågan till annikawidholm.com eller genom @annikawidholm på Instagram eller Facebook.