2022-11-30 16:05
Agnès Ericsson

Vissa elever läser en fysisk bok medan andra läslyssnar på en iPad. I Emelie Nyléns klassrum är det ingen ovanlig syn. Läslyssningen är en naturlig del av undervisningen – för ALLA elever.

Emelie Nylén är klasslärare i årskurs 3 och bibliotekspedagog på Fridaskolan i Uddevalla. I Emelies klassrum uppskattar alla elever att kunna läslyssna. Emelie Nylén personifierar en läsande förebild. Alla på Fridaskolan i Uddevalla vet att hon älskar att läsa. Schemat är därför proppat med läsning. För att få en lugn start på dagen börjar hennes treor med tyst läsning. När de en efter en droppar in efter rasterna fortsätter de en kort stund med enskild läsning. Sedan avslutar Emelie dagen med högläsning.
–Barnen älskar det! utbrister Emelie.

Inkörsport till läsning

Under den tysta läsningen låter Emelie eleverna läsa både fysiska böcker och inlästa böcker på Inläsnings- tjänst (ILT). Det uppskattar alla hennes elever, även de som inte har läs- eller skrivsvårigheter. Att erbjuda inlästa böcker är också ett sätt att locka både de läsovilliga och elever med svenska som andra- språk till läsning. Då står inte elevernas läsförmåga i vägen för att fängslas av en nervkittlande, spännande eller rolig berättelse.
–Det är inkörsport för många där intresset för litteratur väcks, menar Emelie.

Läsning som vilopaus

Elever med koncentrationsproblem kan också ha nytta av att läslyssna. De inlästa böckerna blir då en vilopaus i skolarbetet. Att sätta ett likhetstecken mellan läsning och vila är något som Emelie förmedlar till sina elever.
–Jag brukar säga att jag har fullt upp med både små och stora barn där hemma. Och allt som ska hinnas med. Då tycker jag att det är skönt att plocka upp en bok. För mig är läsning vila!

Ljudböcker kittlar fantasin

För Emelie handlar läslyssning inte om att ersätta fysisk läsning. Det är bara ett annat verktyg för att väcka läslust. Utan tvekan är all läsning bra läsning.
–Jag ser hellre att de läslyssnar än inte läser alls, säger Emelie. På köpet tar de till sig berättelser, vilket utökar deras ordförråd och kittlar fantasin.
Just fantasin är en stor vinst med inlästa böcker. Det blir extra tydligt när det kommer till skrivuppgifter. Enligt Emelie är det stor skillnad på dem som läser och de som inte läser när det kommer till att hitta på egna sagor och berättelser.

Alla läser olika

Emelie tycker om variationen som läslyssning erbjuder. I ett klassrum är ju alla elever olika. Vissa har sittdyna, andra har speciella läsglasögon och någon elev vill
hålla i en linjal. För henne är det viktigt att sätta den prägeln från början.
–Vi läser olika. Vissa läslyssnar och vissa läser en fysisk bok. Det är ingen som ska behöva reagera på det. Någon annan gång är det på ett annat sätt.

Här hittar du Hegas lättlsästa ljudböcker för barn!

Vi finns naturligtvis på flera av de stora ljudbokstjänsterna: Storytel och Nextory. För de som lyssnar i skolan så ligger alla våra böcker också på Inläsningstjänst (ILT), Polyglutt/Polylino och Ugglo. Och du! Vi kvalitetssäkrar alla våra inläsningar. Det är extra viktigt för läsaren som sitter med text och ljud parallellt. Spana in våra 9 lättlästa tips på ljudböcker för barn!