Page 23 - merahegaskatalog_ht25
P. 23

Läs lättare – med
Hegas ryggsäck
Alla som läser bär på en ryggsäck. I den ligger
läsningens fem delar: avkodning, tolkning,
arbetsminne, koncentration och motivation. Och
de väger olika tungt. Använd Hegas ryggsäcksmodell
för att göra ryggsäcken, och läsningen, lättare.
Läs lättare står med ett ben i forskningen och ett
ben i klassrummet. Karin Salmson, normkritiker och
författare, ger dig en teoretisk översikt av läsningen.
De praktiska övningarna i boken ger dig verktygen för
att kunna anpassa läsinlärningen efter dina elevers
individuella förutsättningar.
KU N S K A P Läsormen mot läskunskap
Generell screening gjord av lärare
med specialkunskap
.
Specialläraren har dialog med
läraren för att undervisningen
ska passa barnens behov
.
De barn som behöver extra stöd
får det hos specialläraren
.
Allt eftersom barnen fått det stöd
de behöver avslutas insatsen hos
specialläraren
.
De barn som har fortsatt
behov av stöd får det
.
De barn som trots insatserna inte
når förväntade läs- och skrivnivåer
får ytterligare utredning
.
tIPs!
RISK FÖR GISSNING Innan en ny läsare börjar öva
på läsflyt behöver vi försäkra oss om att hen är
säker på samband mellan grafem (bokstav) och ljud.
Annars är det risk att läsaren börjar gissnings-läsa.
(Hyrefelt, K., 2023)
Högläsning
Det finns olika metoder för att vi ska kunna lära oss att läsa.
En viktig väg in i läsningen är dock lyssningen, det vill säga
att någon läser högt för dig. Barnet får inte bara ett ökat
ordförråd, utan också förförståelse för berättelsens struktur
och logik, samt skriftspråkets form och funktion.51
Gemensamt läsande kan vara ett första steg mot eget
läsande. I den gemensamma läsupplevelsen ges den som har
svårare att läsa själv stöd av samtalet. Skolverket ger föl-
jande förslag till gemensam läsning:52
• Välj ut en bok med text och bilder som kan skapa nyfikenhet,
förväntan och engagemang hos eleverna.
• Skapa tillsammans med eleverna en förståelse för varför man
kan vilja läsa boken och en förförståelse om vad den kan handla
om. Det kan exempelvis ske genom att se på framsidan och bilder
i boken och låta eleverna fundera på vad den kan tänkas handla
om och vad man kan få ut av att läsa den.
• Täck över texten i en bok och samtala om bilderna. Låt eleverna
försöka lista ut vad det kan stå i texten.
• Skuggläs texten tillsammans (läraren läser före och eleverna
efter). Samtala om ordens betydelser. Läs orden och peka
samtidigt på dem för att visa läsriktningen. Läs texten många
gånger med varierande röst; hög, viskande, långsam, snabb och så
vidare. Låt eleverna turas om att leda läsningen genom att peka
på texten.
51) Kod-Knäckarna (2019).
52) Skolverket (2023a), s. 15.
38
39
ISBN 978-91-8093-012-3 Pris 193 kr
1
Varför bokcirkel?
Forskning, undersökningar om ungas kulturvanor och den
allmänna känslan hos skol- och bibliotekspersonal visar på
samma sak: både läsförmåga och läsintresse hos ungdomar
har försämrats under de senaste decennierna. I en tid där
digitalisering och teknik ständigt lockar unga till andra
aktiviteter är det färre som läser frivilligt, och den tid de
ägnar åt läsning minskar stadigt. Barns och ungas läsning
diskuteras och debatteras i olika forum, men lösningarna på
problemet är få. Det saknas en sammanhållen strategi för att
vända trenden, och under tiden kämpar engagerade lärare
och bibliotekarier på var sitt håll för att få unga att läsa mer.
Bokcirklar skapar läsare
Det var i ljuset av denna vetskap som idéen till ett läsprojekt
för ungdomar föddes; ett samarbete mellan skola och biblio-
tek som ledde fram till Epa book club.
Att läsa tillsammans med andra i en bokcirkel kan bidra
till att man börjar se sig själv som en läsare. Och när man
tar läsaridentiteten i besittning ökar läslusten. Som en lycko-
sam bieffekt förbättras läsförmågan vilket kan öppna nya
dörrar och leda till personlig utveckling på flera plan.
6
7
LÄSA
L Ä S L ÄT TA R E
– RYG G SÄC KS M O D E L L E N:
& T I P S F Ö R L Ä S F R Ä M JA R E
ISBN 978-91-8093-287-5
Författare: Karin Salmson
Omslag: Hanna Angenius
Pris 268 kr, 128 sidor
Karin Salmson,
redaktör & författare
Foto:
P
r
i
v
a
t
När du startar
bokcirkel måste du veta
vad eleverna gillar.
Brainrot? Motorer?
Minecraft? Och hur får du
sedan ihop det, med liten
budget? Proffsen bakom
Epa book club lär dig!
23
   21   22   23   24   25