Page 95 - hegaskatalog_ht25
P. 95
Fakta
Foto: Privat
Lotta Nästegård, lärare
Trollhättan kommun
Foto: Ola Kjelbye
Alexandra Dahlberg,
författare & spelskapare
Konceptet träffade rätt bland skolans elever.
Så här säger läraren Lotta Nästegård efter ett
av klassrumsbesöken:
– Jag ser otroligt positiva effekter. Eleverna
blev så inspirerade! De vill skriva fler berättel-
ser med alternativa slut, och elever som annars
inte är studiemotiverade vill fortsätta med sina
spelberättelser efter skolan och visa upp dem
för sina vårdnadshavare.
MOTIVERANDE
– Ibland kan det vara svårt att hitta skönlitte-
rära böcker med teman som lockar eleverna,
berättar Lotta. Speciellt när eleverna börjar
bli lite äldre men ännu inte klarar en ökad
textmassa. Saknas avkodning eller läsförståelse
så blir läsningen bara en uppgift att beta av.
Att läsa om det man redan gillar eller kän-
ner igen sig i ökar motivationen.
– För många av mina elever är spel ett soci-
alt sammanhang, man umgås enbart via spel
och identifierar sig som gamers, menar Lotta
Nästegård. För andra är spelens värld också
något kreativt och avkopplande – eller något
att tävla i där man kan glänsa.
INGÅNG TILL LÄSNING
Spelskapandet ger en ingång till skrivande,
läsning och lärande.
– När man använder det på rätt sätt så kan
spel vara ett otroligt verktyg för att nå fler
elever, menar Lotta. Det kräver en del engage-
mang och inläsning från dig som lärare men
det är verkligen mödan värt.
Flera av lärarna på skolan är nyfikna på att lära sig
arbeta med spel i klassrummet.
– Spelen är ett sätt att nå barn och unga på som
både är inspirerande och ämnesövergripande,
berättar Lotta. All läsning är bra läsning!
TIPS TILL SKOLBIBBLAN!
Våga testa! Be eleverna dela sina spelerfaren-
heter. Testa något spel själv och gör kopplingar till
fysiska eller digitala boktips, som exempelvis fakta-
serien Spela!
Använd bredden! Ta hjälp av en lokal spelförening
för att förstå vilka olika typer av spel som eleverna
spelar i din närhet. Arrangera spelkvällar där ni läser
spelregler och provspelar tillsammans.
Bjud in en spelskapare! Prova på att skapa egna
analoga spel i klassrummet, eller skriva spelberättel-
ser. Ta hjälp av Skapande skola! Du kan exempelvis
bjuda in Alexandra Dahlgren eller Oliver Elm som
båda skriver och skapar spel.
95