Page 76 - hegaskatalog_ht25
P. 76

Musikvägen till
Gangsterrap, becknande
barn och skolskjutningar.
Många tänker att det
måste höra ihop. Andra
väljer att använda
musiken som ett
pedagogiskt verktyg i
klassrummet och en
ingång till skrivandet.
– Musik är vad jag värderar högst i livet, och vad jag
vill säga med den kan vara så olika, menar hon. Jag får
bygga min egen värld och bjuda in lyssnaren till både
mina bästa och sämsta platser.
Med debutboken Alla hatar BELL vill hon nå unga
med de råd hon själv aldrig fick.
– Jag önskar att någon hade sagt till mig att det är
okej att andas ut, allting kommer ordna sig, berättar
hon. Det går att göra någonting av ingenting – inga
drömmar är dumma eller för stora.
När Bell växte upp var det böckerna som banade
väg för skrivandet.
– Skolbiblioteket har betytt så mycket för mig, be-
rättar hon. Jag läste alla Harry Potter när jag gick i typ
mellanstadiet, och det var också då skrivandet började
ta form och spegla mitt liv.
RAPPANDE FÖREBILD
Även om läsning och skrivande hör ihop är det lätt att
läsning bara sker i svenskämnet i skolan.
– Skolbibliotekarien gör många bra läsinsatser men
vi lärare behöver också lyfta läsning i fler ämnen än
svenska, menar Malin Hörlén. Man kan exempelvis
koppla hiphop både till musik samhällskunskap.
Läsförebilder, som eleverna kan relatera till, behövs
både i klassrummet och utanför.
– Att vuxna utanför skolan visar intresse för läsning
motiverar eleverna, förklarar Malin.
Eftersom vissa kopplar hiphop till kriminalitet är
det bra att visa på olika typer av rappare och texter.
Det uppmuntrar också eleverna att tänka kritiskt – om
identitet, samhälle och politik.
I Daniel Sandins klassrum får eleverna ibland lyssna
på musik tillsammans. Sedan kan Daniel plocka upp
låttexternas ämnen i samtal och skrivuppgifter.
– Det skapar en extra dimension i klassrummet och
ökar medvetenheten om poesin som finns omkring
eleverna, förklarar Daniel.
Som svensklärare tycker han att det är viktigt att ge
mer utrymme för kreativt skrivande inom ämnet.
– Det skapar glädje och engagemang hos de flesta
elever vilket i sig är anledning nog att arbeta mer med
det.
RELATERBAR RAPP
Att jobba med just hiphop-musik ger också ingång till
fördjupande diskussioner i klassrummet.
– Hiphop har rötter i olika kulturella och sociala
sammanhang och är en kulturform som många elever
kan relatera till, förklarar Malin Hörlén som jobbat
med rapp i sitt klassrum.
För en del elever är det också lättare att uttrycka sig
genom hiphop.
– Låttexterna innehåller ofta ett rikt och varierat
språkbruk men samtidigt är formen lättillgänglig med
rim och verser vilket stärker elevernas självförtroende
och kreativitet, förklarar Malin.
TRO PÅ SIG SJÄLV
För stjärnskottet Bell Mothander har låttexterna varit
ett sätt att uttrycka starka känslor.
Daniel Sandin,
gymnasielärare och
författare
Foto: Privat
76


























   74   75   76   77   78