Page 15 - hegaskatalog_ht25
P. 15

6–8 år
Foto: StefanTell
Mattias Andersson,
författare och illustratör
SUPERKRAFT I SKOLAN
Superskolans tematik skapar en bra ingång för värde-
grundsarbete i klassrummet. Lars Olovsons elever har
använt temat superhjältekrafter för att utveckla både
självkänsla och sammanhållning i klassen.
– Vi har bland annat högläst de två första böcker-
na i Superskolan, säger han. Eleverna fick sedan en
videohälsning av Mattias Andersson och ett skrivupp-
drag där de fick välja en egen superkraft och rita en
hjältesymbol.
Efter läsningen använde Lars boksamtal för att
diskutera frågor på, mellan och bortom raderna – med
Hegas Läsnycklar.
– Det har varit värdefullt att kunna använda färdigt
arbetsmaterial – både jag och mina elever har kunnat
förbereda oss bättre i läsningen, berättar han. Efter två
månader har mina elever kunnat ökat sin läshastighet
med omkring 15 till 20 ord i minuten.
RELATERBART
En del ser fortfarande superhjälteböcker som en sämre
sorts litteratur.
– Jag blir ibland irriterad över vuxnas brist på inle-
velseförmåga, säger bibliotekarien Tommy Bildström.
Man accepterar barn och ungas intressen och fanta-
sivärldar så länge det finns en deckargåta att lösa, men
så fort det blir våldsamt eller skrämmande så slår vux-
envärlden bakut. Vi litteraturförmedlare måste fundera
över vår roll som filter mellan barn och litteratur.
Tommy är läsexpert i regeringens läsråd och har nyli-
gen debuterat med barnboken Hjälteresan.
– Superhjältelitteraturen liknar egentligen sagor
och myter som alltid använts för att locka till läsning,
menar han. En hjälte som måste övervinna sin rädsla,
växa upp eller bli en bättre människa – det kan många
barn relatera till.
HJÄLTAR HJÄLPER
Böcker om superkrafter får barn att känna sig som
läsare.
– Det är viktigt att alla barn får se sig själva speglas i
litteraturen, säger Tommy Bildström. Använd den enor-
ma representation som faktiskt finns i superhjälteserier.
Oavsett hur komplex och tuff verkligheten är så väntar
en superhjälte i bokhyllan – med tröst och igenkänning.
– Alla superhjältar börjar någonstans och kan inte
slåss med skurkar hela tiden, säger Mattias Andersson.
Superkrafter och svagheter är något alla måste leva med
och hantera alla timmar på dygnet. Både i skolan och
på fritiden.
JOBBA MED SUPERKRAFTER
I KLASSEN!
Börja med bok! Fråga vilka superhjältar eleverna
gillar. Ofta har de koll på hjältar ur filmer eller spel.
Utgå från elevernas intressen och ta hjälp av din
skolbibliotekarie för att hitta böcker på olika läsnivå-
er. Kom ihåg att själv läsa böckerna så det syns!
Fördjupande boksamtal! Diskutera det ni har
läst. Introducera det du vill jobba vidare med – kan-
ske vad som gör en superhjälte eller hur ni kan vara
hjältar i klassen. Färdigt arbetsmaterial finns till alla
Hegas böcker på www.digitalverktygslada.se.
Författarbesök! Bjud in en författare till klassen
eller be om en videohälsning med uppdrag till elev-
erna. Då blir arbetet meningsfullt och spännande.
Ta hjälp av Skapande skola till besöket.
15






























   13   14   15   16   17