Produkter   » Böcker efter ålder » 13 +
13 +

13 år och uppåt

Böcker som vänder sig till både tjejer och killar från åldern 13 år och uppåt.

13 +

Aldrig mer
Med en mobbares ögonDet började som ett skämt. Fastän det inte är roligt så skrattar Elias åt Olle. Elias skrattar åt allt Olle säger. Skrattar åt allt han gör. Det är inget snällt skratt. Det är e...
Läs mer
NivåHegas-nivå 1
från 135 kr
Antal:

13 +

Allt eller inget
Nu gäller det - allt eller inget! Som i slow motion snurrade Bangs cross genom luften. Den kom långt. Faktiskt längre än någonsin. Krille däremot föll som en sten. Rakt ner mot marken. Precis inn...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 138 kr
Antal:

13 +

Bröder i brott
Ett oväntat byte … … möter de två bröderna ombord på Finlandsfärjan. Planen var att i lugn och ro bryta sig in i de parkerade bilarna på bildäcket och stjäla pengar. Men i en skåpbil gör de ett he...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 138 kr
Antal:

13 +

Bröder i brott (Bok+CD)
CD ingår! Mp3-fil och Fulltext-DAISY Ett oväntat byte … … möter de två bröderna ombord på Finlandsfärjan. Planen var att i lugn och ro bryta sig in i de parkerade bilarna på bildäcket och stjäla ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 183 kr
Antal:

13 +

Bänkad
CD ingår! bok med mp3-skiva i ficka. Bänkad och ensam Lunden var mitt lag. Det hade varit åtta roliga år med kompisar och träning. Och match.Nu säger tränaren att jag måste sitta på bänken. Allti...
Läs mer
NivåHegas-nivå 1
från 129 kr
Antal:

13 +

Det enda rätta
CD ingår! Bok med mp3-skiva i ficka. Är du tuff när det gäller?Bangs moped blir stulen och de andra hakar på för att ta tillbaka den. De gör upp en plan och beger sig in i skogen, utan lyset på, s...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 138 kr
Antal:

Nya böcker och ljudböcker

Det ringer, det ringer
I gränslandet mellan dröm och verklighet Isa åker till sin mormor över sommaren. Hon ser fram emot ett vanligt sommarlov på landet. Men det är något som inte stämmer hemma hos mormor. Någon spel...
Läs mer
NivåHegas-nivå 5
från 147 kr
Antal:

Nya böcker och ljudböcker

Det ringer, det ringer Bok+CD
CD ingår! Mp3-fil och Fulltext-DAISY I gränslandet mellan dröm och verklighet Isa åker till sin mormor över sommaren. Hon ser fram emot ett vanligt sommarlov på landet. Men det är något som int...
Läs mer
NivåHegas-nivå 5
från 192 kr
Antal:

Nya böcker och ljudböcker

En världsomsegling under havet
Följ med på en otrolig undervattensresa! Ett okänt djur har visat sig i världshaven! Professor Arronax och hans betjänt Charles reser till Stilla Havet för att lösa mysteriet. Där  blir de tillfån...
Läs mer
NivåHegas-nivå 5
från 147 kr
Antal:

Nyheter

Flodvågen
Hotet från havet Klimathotet har nu blivit på riktigt. Stora delar av världen står under vatten. Danny har flytt undan vattenmassorna som dränkt Afrika och har ingenstans att ta vägen. Kevin låter...
Läs mer
NivåHegas-nivå 5
från 137 kr
Antal:

Nyheter

Flodvågen (Bok+CD)
CD ingår! Mp3-fil och Fulltext DAISY Hotet från havet Klimathotet har nu blivit på riktigt. Stora delar av världen står under vatten. Danny har flytt undan vattenmassorna som dränkt Afrika och ha...
Läs mer
NivåHegas-nivå 5
från 181 kr
Antal:

13 +

Fotbollsboken
En bok om fotboll. Och en hel del annat. Alla i laget får varsin dagbok. Där ska de skriva allt de tänker om sin träning. Men Martin tänker ju på så mycket mer. Är fotbollen lika kul som den bruka...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 147 kr
Antal:

13 +

Fotbollsboken (Bok+CD)
CD ingår! bok med mp3-skiva i ficka. En bok om fotboll. Och en hel del annat. Alla i laget får varsin dagbok. Där ska de skriva allt de tänker om sin träning. Men Martin tänker ju på så mycket me...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 192 kr
Antal:

13 +

Från andra sidan
En berättelse om det oväntade och oförklarliga Anna tror inte på att man kan få kontakt med någon som är död. Hur skulle det gå till? Det säger ju sig självt att det inte fungerar, tänker Anna. Oc...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 113 kr
Antal:

Nya böcker och ljudböcker

Fångad
Fångad i en öde värld ”Vi hade ingen mat, inget rent dricksvatten. Jag visste att människor kunde överleva länge utan mat, men inte utan vatten.”När syskonen Grace, Adam och Ruby går vilse i dimma...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 138 kr
Antal:

Nya böcker och ljudböcker

Hackaren
Hur långt skulle du gå för att slippa plugga? Ida hatar att plugga. Varför måste man lära sig en massa fakta utantill när allting finns på nätet? Snart har de prov i historia om antikens Greklan...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 138 kr
Antal:

Nya böcker och ljudböcker

Hackaren (Bok+CD)
CD ingår! Mp3-fil och Fulltext-DAISY Hur långt skulle du gå för att slippa plugga? Ida hatar att plugga. Varför måste man lära sig en massa fakta utantill när allting finns på nätet? Snart har ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 183 kr
Antal:

13 +

Hemliga agenter
Tim har gillat filmer om hjälten Max Strong sen han var liten. De andra i klassen tycker att han är barnslig. Men en dag träffar Tim tjejen Ayda. Hon gillar också Max Strong. Tillsammans spelar de ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 138 kr
Antal:

13 +

Hemliga agenter (Bok+CD)
CD ingår! Mp3-fil och Fulltext-DAISY Tim har gillat filmer om hjälten Max Strong sen han var liten.  De andra i klassen tycker att han är barnslig. Men en dag träffar Tim tjejen Ayda. Hon gillar o...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 183 kr
Antal:

13 +

Jag ser dig
Jag går genom parken. Vid Döda bron ska jag rakt fram. Men så ser jag någon uppe på broräcket. Någon som går där. Balanserar. Det ser livsfarligt ut. Jag tror att det är en tjej. Jag blir rädd och...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 138 kr
Antal:

13 +

Jag vet vem du är
Jag vet vem du är ... Agnes är en helt vanlig tjej. Hon älskar att springa och hänga med sin bästis Kim på kafé. Plötsligt börjar en kille mejla henne. Det är kärleksdikter i Haiku-format. Först ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 138 kr
Antal:

13 +

Jag är världen
  Poesi passar alla! Efter Ett värmeljus i din skalle och Varm tass i mörkret kommer nu Mårten Melins efterlängtade tredje diktsamling på Hegas. Dikter om längtan, kärlek, vänskap och sorg - ett ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 129 kr
Antal:

13 +

Kalkonerna
En historia som är nästan helt sann!– Akta er så jag inte släpper lös kalkonerna på er!Jag tittade på Petter. Han tittade på mig. Petter släppte gubbens moped med ett brak rakt ner i gruset. Sedan ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 138 kr
Antal:

Nya böcker och ljudböcker

Kalkonerna (Bok+CD)
CD ingår! Bok med mp3-skiva i ficka. En historia som är nästan helt sann!– Akta er så jag inte släpper lös kalkonerna på er!Jag tittade på Petter. Han tittade på mig. Petter släppte gubbens moped ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 183 kr
Antal:

13 +

Kär i New York
Sommarvärme, storstadsliv och kärlekHope, en tjej från USA:s landsbygd, bor hos sin syster i New York över sommaren. Hennes liv vänds upp och ner när hon träffar Nat. Tjejen som kan laga cyklar men...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 138 kr
Antal:

Nya böcker och ljudböcker

Lyssna på mig!
Kära gamla dagbok, lyssna nu! Minna spelar hiphop tillsammans med sin kompis Jossan. Och hon är faktiskt rätt grym på att sjunga och skriva texter. Musiken blir Minnas flykt från allt som snurrar ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 147 kr
Antal:

13 +

MInna och Hugo
Det här med kärlek … … är inte alltid så lätt. Minna har börjat hänga mer och mer med Jossans brorsa Hugo. De lyssnar på musik och fikar. Men hon vet inte vad han egentligen tycker om henne. Det ä...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 147 kr
Antal:

13 +

Minna och Hugo (Bok+CD)
CD ingår! Mp3-fil och Fulltext-DAISY Det här med kärlek … … är inte alltid så lätt. Minna har börjat hänga mer och mer med Jossans brorsa Hugo. De lyssnar på musik och fikar. Men hon vet inte vad...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 192 kr
Antal:

13 +

Miras hemlighet
Vem är hon? Första gången han såg henne var på nattbussen.  Hon satt längst bak. Helt ensam. Han tittade på henne i smyg. Hon var snygg. Ganska blek. Andra gången de sågs fick han veta hennes nam...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 138 kr
Antal:

13 +

Miras hemlighet (Bok+CD)
CD ingår! MP3-fil och fulltext DAISY Vem är hon? Första gången han såg henne var på nattbussen. Hon satt längst bak. Helt ensam. Han tittade på henne i smyg. Hon var snygg. Ganska blek. Andra gå...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 183 kr
Antal:

Nyheter

Nadir och ingen annan
Boken kommer den 4/9, 2017. Beställ den redan idag! Möt Nadir – en helt vanlig högstadiekille som tänker på tjejer, att ha kul och vara med kompisar. Nadir är från Syrien och bor tillsammans med ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 138 kr
Antal:

Nyheter

Nadir och ingen annan (Bok+CD)
Boken kommer den 4/9, 2017. Beställ den redan idag!CD ingår! Mp3-fil och Fulltext DAISY Möt Nadir – en helt vanlig högstadiekille som tänker på tjejer, att ha kul och vara med kompisar. Nadir är ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 183 kr
Antal:

Nyheter

Nadir och ingen annan / arabiska
Boken kommer den 2/10, 2017. Beställ den redan idag! Nadir och ingen annan på arabiska Möt Nadir – en helt vanlig högstadiekille som tänker på tjejer, att ha kul och vara med kompisar. Nadir är f...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 138 kr
Antal:

Nyheter

Nadir och ingen annan / arabiska (Bok+CD)
Boken kommer den 2/10, 2017. Beställ den redan idag!CD ingår! Mp3-fil och Fulltext DAISY Nadir och ingen annan på arabiska Möt Nadir – en helt vanlig högstadiekille som tänker på tjejer, att ha k...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 183 kr
Antal:

13 +

Sista stöten
När botten är nådd ... Det här skulle verkligen bli sista grejen. Sista dumma grejen. Sen fick det vara nog. Sen skulle han lägga av. Lund hade bestämt sig. Han skulle bli normal. Börja om på ny k...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 138 kr
Antal:

13 +

Sista stöten (Bok+CD)
CD ingår! MP3-fil och fulltext DAISY När botten är nådd ... Det här skulle verkligen bli sista grejen. Sista dumma grejen. Sen fick det vara nog. Sen skulle han lägga av. Lund hade bestämt sig. H...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 183 kr
Antal:

13 +

Skoterfärden
En natt kan förändra allt När Gustav vaknade var det mörkt.Det var kallt omkring honom.Han låg i snön.Ett flåsande kom närmare.Han fick en otäck andedräkt i näsan.Allt han såg var vita huggtänder ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 129 kr
Antal:

13 +

Som syskon på riktigt
  Vad är en riktig familj? Det kan vara svårt att få nya familjemedlemmar. Men kanske är det ännu svårare om de försvinner igen. Och hur ska man kunna trösta en ledsen förälder när man själv vill...
Läs mer
NivåHegas-nivå 1
från 138 kr
Antal:

13 +

Som syskon på riktigt (Bok+CD)
CD ingår! Bok med mp3-skiva i ficka. Vad är en riktig familj? Det kan vara svårt att få nya familjemedlemmar. Men kanske är det ännu svårare om de försvinner igen. Och hur ska man kunna trösta en...
Läs mer
NivåHegas-nivå 1
från 183 kr
Antal:

13 +

Säg nej
Om vänskap och vikten av att säga nej"När kvällen för festen kommer är jag nervös. I vanliga fall brukar jag och Klara göra oss i ordning tillsammans. Jag vill nästan inte gå. Men så blir jag arg. ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 113 kr
Antal:

13 +

Trasig
Max har blått hår och går Estetisk. Ida går Natur. Elin är punkare. Max är kär i Elin. Fast han har sex med Ida. Hon är 18 och han 16. Bara en sista gång tänker Max. Och då händer det som inte får ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 129 kr
Antal:

13 +

Tvillingpaket: Final Crossing + Bröder i brott
Svensk och engelsk version. Köp båda! Ett oväntat byte … … möter de två bröderna ombord på Finlandsfärjan. Planen var att i lugn och ro bryta sig in i de parkerade bilarna på bildäcket och stjäla...
Läs mer
från 222 kr
Antal:

Nyheter

Tvillingpaket: Nadir och ingen annan / svenska+arabiska
Tvillingpaketet kommer den 2/10, 2017. Beställ det redan idag! Nadir och ingen annan på svenska och arabiska Möt Nadir – en helt vanlig högstadiekille som tänker på tjejer, att ha kul och vara me...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 225 kr
Antal:

Nyheter

Tvillingpaket: Nadir och ingen annan / svenska+arabiska (Bok+CD)
Tvillingpaketet kommer den 2/10, 2017. Beställ det redan idag!CD ingår! Mp3-fil och Fulltext DAISY Nadir och ingen annan på svenska och arabiska Möt Nadir – en helt vanlig högstadiekille som tänk...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 288 kr
Antal:

13 +

Unga poeters sällskap
Triangeldrama Max ser en lapp i korridoren. "Unga poeters sällskap för dig mellan 15-25 som gillar att skriva och lyssna på poesi." Lappen stämmer precis in på Max. Och på hans klasskompis Ella....
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 129 kr
Antal:

13 +

Utan att säga hej då
6:e plats i Bokjuryn 2011 - kategori Ungdom! CD ingår! Bok med mp3-skiva i ficka.”Jag tittar länge på lövet som ser utsom ett svart hjärta.Då förstår jag: Du är mer än enKompis för mig. Mycket mer...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 138 kr
Antal:

13 +

Vad andra inte ser
Romantisk sci-fi med högt driv! Det surrar i Lauras ögon. Hela tiden. Laura vet att det är Gåvan, att hon hör vad andra människor tänker. Att hon snart måste tvångsopereras. Hennes enda chans att ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 5
från 113 kr
Antal:

13 +

Vargtimmen
När vargen i henne vaknar … Ina vet att hon bär på en farlig hemlighet. Den finns i hennes gulbruna ögon, och mamma bär på samma hemliga arv. Därför ber mamma henne vara extra försiktig ikväll när...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 138 kr
Antal:

13 +

Vargtimmen (Bok+CD)
CD ingår! Mp3-fil och Fulltext-DAISY När vargen i henne vaknar … Ina vet att hon bär på en farlig hemlighet. Den finns i hennes gulbruna ögon, och mamma bär på samma hemliga arv. Därför ber mamma...
Läs mer
NivåHegas-nivå 3
från 183 kr
Antal:

13 +

Vem bryr sig?
En bok om modet att våga bry sig om När Isak börjar i sin nya klass märker han snabbt att något inte står rätt till. Ett litet gäng styr över alla och ingen vågar säga ifrån. Mest är det Tova som ...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 137 kr
Antal:

13 +

Vem bryr sig? (Bok+CD)
CD ingår! Mp3-fil och Fulltext DAISY En bok om modet att våga bry sig om När Isak börjar i sin nya klass märker han snabbt att något inte står rätt till. Ett litet gäng styr över alla och ingen v...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 181 kr
Antal:

13 +

Vid hennes sida
Spökbarnens återkomstMrs Darling bor ensam. Folk säger att hon är märklig och ofta pratar med sina osynliga barn. Men man säger också att hon har pengar undangömda i sitt hem.En dag får Mrs Darling...
Läs mer
NivåHegas-nivå 5
från 113 kr
Antal:

13 +

Älskar dig, hatar dig
När en kompis sviker… Kära dagbok!Jag vet inte vad jag ska göra. Tänk om du kunde säga någonting. Ge mig ett råd. Och inte bara ligga där och se sur ut. Lyssna nu i alla fall! Minna tycker att hen...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 147 kr
Antal:

13 +

Älskar dig, hatar dig (Bok+CD)
CD ingår! Mp3-fil och fulltext DAISY När en kompis sviker… Kära dagbok!Jag vet inte vad jag ska göra. Tänk om du kunde säga någonting. Ge mig ett råd. Och inte bara ligga där och se sur ut. Lyssn...
Läs mer
NivåHegas-nivå 4
från 192 kr
Antal:
right