Page 14 - Hegas-Mangsprak-Hostkatalog-2018_FLIP PDF
P. 14

 Mum says:
PIG_S2_WKBK1_FOR REPRO_Layout 1 20/01/2014 09:11 Page 12
PIG_S2_WKBK1_FOR REPRO_Layout 1 20/01/2014 09:11 Page 13
12
Copyright ©Ransom Publishing 2014
Copyright ©Ransom Publishing 2014 13
PIG and the Ice-cream Cake
WORKSHEET 4: What Were They Thinking?
PIG and the Ice-cream Cake
What did Raj’s mum think?
SATURDAY:
What was his dad thinking when he promised to come?
______________________________________________________________________________________________________________
What did I think when Pig told me his dad had promised to come to the party?
Does Gran really know Johnny Depp? Raj swears he saw them outside the ‘Slug and Lettuce’!
______________________________________________________________________________________________________________
This worksheet wants you to make up a journal for a teacher
(Mr. Oring – his first name is Brian). At school he is a boring teacher, but at weekends he does the most amazing things in secret!
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________
What did Gran think?
I’ve done the boring bit for you. Have fun!
____________________________________________________________________________________________
One piece of bread for breakfast – walked to school. Taught four lessons of Maths – all multiplication. Dinnertime – ate a cheese sandwich and marked books. Two more classes of Maths (division). Evening – I painted a wall at home (white) and watched it dry.
________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________
SUNDAY:
__________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________
FRIDAY
MONDAY:
WORKSHEET 5: B. Oring Diary
14
Att läsa sin första
skönlitterära bok
på engelska
Det finns något alldeles särskilt med att ta sin nyvunna språkkunskap från lärobok till att läsa sin första skönlitterära bok.
Pig-böckerna erbjuder läsaren roliga vardagsberättelser som är lätta att ta till sig och tycka om. De är skrivna i dagboksform och passar alla som är eller har varit barn i en värld som ibland kan kännas lite för stor.
Det finns 18 Pig-böcker, varav flera även finns översatta till svenska, och dessutom finns det engelska arbetsböcker med uppgifter till varje bok som övar läsarens engelska ytterligare.
Läsupplevelsen
Genom att läsa engelska böcker ofta övar läsarens upp ett flyt i sin läsning och man hakar inte upp sig lika lätt. Detta leder till härliga läsupplevelser!
ARBETSTIPS
Uppgifter som förstärker läsförståelsen
Våra Pig-arbetsböcker innehåller arbetsblad för kopiering till tre Pig-böcker/per arbetsbok samt infogad lärarhandledning.
I varje Set ingår alltså sex böcker och två arbetsböcker.
Arbetsböckerna passar utmärkt att ha tillgängliga i klass- rummet för elever som vill ha eller behöver extrauppgifter i engelska som känns roliga och motiverande att arbeta med. Givetvis kan man arbeta med böckerna och arbetshäftena i helklass också!
Uppgifterna är utformade för att bättra läsförståelsen och uppmuntrar skrivande och vän- der sig till eleven på ett direkt och humoristiskt sätt.
Att läsa en hel bok på ett nytt språk, att förstå sammanhang och övergripande handling – även om du kanske inte förstår varje enskilt ord – öppnar upp för nya världar och väcker läs- lust och en hunger för mer. Det är därför viktigt att det finns ett utbud och en möjlighet att hitta en bok med ett ämne och en nivå som passar läsaren.
Är ett barn intresserad och känner läslust är denne mer överseende om hen stöter på ett okänt ord eller begrepp.
Genom att se nya ord i ett sammanhang blir det lättare att förstå dem och därmed ökar möjligheten för att bredda sitt ordförråd.
Karaktärer eleven tycker om
Även bekanta karaktärer kan hjälpa läsningen och fungera som en motivator för eleven.
Serien om Pig handlar om den otursförföljde Peter Ian Green som fått det charmiga smek- namnet Pig – ett namn som
till och med läraren går efter!










































   12   13   14   15   16