Page 56 - Hegas-Hostkatalog-2018-webb_FLIP PDF_ny
P. 56

 Gemensam läsning för bättre fokus
Att läsa tillsammans är ett härligt sätt att uppleva böcker. De som behöver extra stöd har stor hjälp av att läraren ibland leder gemensam läsning.
  Den gemensamma läsningen ger möjlighet att tillsammans stanna upp vid ord och hän- delser som behöver förklaras mer djupgående – även om det i början kan få läsningen att kännas ryckig – så hjälper detta eleven att bygga upp lässtrate- gier för när hen ska läsa texter på egen hand. Då har det blivit ett naturligt steg i läsningen att fråga vad svåra ord betyder.
Hur väljer man bok för gemensam läsning? Lea-böckerna av Helena Karls- son är exempel på bra böcker att läsa gemensamt. De är skrivna så att man liksom bara måste få veta hur det går! Meningarna
är olika långa vilket ger ett flyt
i berättandet, de handlar om ämnen som eleverna kan känna igen sig i och de är spännande – alla värdefulla egenskaper när särskolans elever ska välja böcker. Böckerna har ett enkelt tilltal och behandlar ämnen som självständighet kontra säkerhet eller jobbiga saker som cancer och sorg. Som lärare får man därmed konkreta utgångs- punkter för att starta en dialog om viktiga ämnen.
Konkret och tydligt material är särskilt värdefullt för särskolans elever eftersom de kan ha extra svårt att föreställa sig något de inte har upplevt. Kanske har någon man känner dött eller kanske man har lust att känna sig självständig och göra saker på egen hand. Böcker kan fylla starka känslomässiga behov som kan skapa en inre motiva- tion att läsa vidare.
Litteraturens många super-krafter!
Litteraturen gör det möjligt att utveckla förmågan att samtala, läsa, förstå och reflektera över texter, precis som läroplanen för grundsärskolan uttrycker det.
Att läsa tillsammans ger elev- en verktyg för att avkoda och förstå texter och därmed läs- strategier för det egna läsandet.
I de gemensamma samtalen kan eleverna träna sin förmåga att uttrycka åsikter, känslor och även argumentera för olika
sätt att hantera de ämnen som böckerna berör. Då ges möjlig- het att skapa och visa förståelse för texterna.
ARBETSTIPS
Att växelvis jobba med
att läsa, skriva och sam- tala stärker och utvecklar språket. Eleverna kan till exempel skriva texter om egna erfarenheter, känslor och upplevelser.
Cecilia Olsson, speciallärare med inriktning utvecklings- störning för grundsärskola och gymnasiesärskolan.
 56
    

















































































   54   55   56   57   58