Page 89 - Hegas Vårkatalog 2023 - WEB
P. 89

 13+
Det finns en värld bortom vår. Den är digital och lockar många unga. Vuxna skräms av ökande skärmtid, men det finns tecken på att de digitala möjligheterna väcker läslust och skrivande
– genom fanfiction.
Fanfiction har funnits åtminstone sedan 1960-talet, men det är först med digitala mötesplatser som det fått ordentlig spridning.
– I sociala medier som Tumblr och Facebook träffas unga och diskuterar berättelser från sina favoritböck- er och serier. Berättelser som de själva skriver vidare
på i fanfiction, berättar Tuva Haglund från Uppsala universitet. Hon har forskat om hur läsare uttrycker sig genom fanfiction och fiktiva världar.
FANFICTION EN VÄG TILL LÄSNINGEN
Fanfiction skiljer sig från annan litteratur eftersom man skriver och publicerar sina berättelser i dialog med
sina läsare. Det kan vara en av anledningarna till att
fenomenet är så populärt.
– Fanfiction erbjuder ett socialt sammanhang för
läsning och skrivande, säger Tuva. Det blir lättare för läsaren att få mer av det hen
a g
redan älskar. Och det hjälper
läsaren att utveckla sitt läsin-
tresse. Ofta finns de fiktiva världarna också representera- de visuellt i spel och film vilket kan engagera och motivera den läsovana.
ATT VARA MEDSKAPARE
För den ovilliga läsaren kan fanfiction väcka läslust ge- nom att bjuda in till medskapande. Läsaren får sätta sin personliga prägel på berättelsen och utveckla delarna
som engagerar mest.
– En viktig del av fanfiction är ju att den ska motsva-
ra läsarens fantasi om fiktionen, säger Tuva. Det finns fanfiction som bygger på alla möjliga typer av böcker och serier, och det handlar ofta om relationer. Kärlek el- ler vänskap som utvecklas mellan favoritkaraktärerna.
– Diskussionen om kvalitet är inte så framträdande inom fankonsten, säger Tuva. En viktig del av fanficiton är ju att det ska motsvara läsarens fantasi om fiktio- nen, inte hur bra litteraturen är i sig själv, menar Tuva. Poängen är att originalverket blir del av fanfiction-be- rättelsen. Genom att ha läst originalverket har läsaren förkunskapen som behövs för att förstå det som sker i fanfiction-verket.
FANFICTION I KLASSRUMMET – JAVISST!
På Möllevångsskolan i Malmö har lärarna och skol- bibliotekarien använt sig av fankultur för att locka eleverna att läsa mer i skolan. Det började med högläs-
ning av Harry Potter-böckerna 2017. Skolbiblioteka- rien Elisabet Niskakari bestämde sig för att klä ut sig till olika karaktärer ur berättelserna och lärarna var snabba att haka på.
"fanfiction erbjuder ett socialt sammanhang för läsning och skrivande."
Genom åren har arbetet på Möllevångsskolan utveck- lats till en videoproduktion, en musikal som döptes till Hermione och quidditch-tävlingar på idrotten. Varje år fortsätter personalen på Möllevångsskolan att läsa Harry Potter med de nya fyrorna på skolan. Eleverna sorteras in i elevlag av Sorteringshatten under en stäm- ningsfull ceremoni.
– Vinsten med att arbeta med olika uttryckssätt så här är att alla elever ges möjlighet att visa vad de är bra på, berättar Elisabet. Det är ett mycket demokratiskt arbetssätt! ■
Läraren Elif Florin sorterar in en elev i sitt elevlag.
89
a H
 l
u
u v
n
d
T
 Foto: privat.





























































   87   88   89   90   91