Page 47 - Hegas Vårkatalog 2023 - WEB
P. 47

           9–12år
 i k
d a
J o
 d r
r
r i
e
t e
F
   r
ö
d
m
b
e
o
n
   r
G
 e
F r
j
e
ö
s
s
t
r
l
n
i
a
    P
 MANGA VISADE VÄGEN
Under 1990-talet nådde japansk populärkultur Sverige genom animerade tv-serier för barn. Samtidigt gavs många asiatiska serieböcker ut och fler fick upp ögonen
för tecknade serier.
Serier hade länge dåligt rykte som en sämre form av
litteratur. Fredrik Strömberg är lärare på Serieskolan i Malmö och forskar om tecknade serier. Han menar att vi idag har accepterat serier någorlunda som en egen konstform, bland annat tack vare japansk manga och anime.
– Den asiatiska seriekulturen var en vitamininjektion för serieskapandet och de asiatiska serierna har lämnat tydliga avtryck i dagens serieskapande, menar Fredrik.
Många yngre serieskapare som växte upp med mangaboomen skapar idag serier som är tydligt man- ga-inspirerade både i teckningsstil och bildberättande. Det har berikat seriekonsten.
S
SERIER SOM LOCKAR Forskning visar att serier lockar till läslust. Och för läraren Peter Johansson i
Malmö är det självklart att arbeta med serier.
”Jag gillar serier för att det är mer action. det går långsamt för mig att läsa andra böcker. Jag fastnade för Witchboy. Det är roligt att läsa om någon som misslyckas, men som det går bättre för sen.” / Elev
"Jag använder serieroma- ner för att väcka läslust men också som stöd när vi tar oss an de riktigt tunga verken. Vi gör också egna
serie-sammanfattningar av lästa verk för att träna på att hitta kärnan, temat."
Frida Liljeröd, grundskolelärare, Trulsegårdsskolan i Göteborg
– I klassrummet finns alltid serier för den som blir sugen. Serierna kan vara en väg in i läsningen och
serieromaner hjälper SvA-elever med både läsförstå- else och kulturell förståelse. Hegas serier funkar oavsett läsnivå tack vare stödet från bilderna.
Amulett och Witchboy är Hegas-serier som lockar. Peter berättar att eleverna uppskattar Amulett-böcker- na. Eleverna håller med.
– Jag gillar att läsa serier, säger en av pojkarna i klassen. Det är mycket bilder i dem så att man förstår.
– Jag gillar serier för att det är mer action i dem och det går långsamt för mig att läsa andra böcker. Jag fast- nade för Witchboy. Det är roligt att läsa om någon som först misslyckas, men som det går bättre för sen.
BRYTER MOTSTÅND MOT LÄSNING
Peter Johansson ser serieromanen som ett pedagogiskt verktyg som jämnar ut skillnaden mellan lässtarka och lässvaga elever. När klassen arbetade med Ronja
Rövardotter fick lässvaga elever läsa serieversionen och kunde arbeta med samma diskussionsfrågor som de andra.
– Barn som tycker det är knepigt med läsning får stöd av en bilddriven historia, menar Peter. De får en berättelse som passar läsnivån utan att skarva på kvaliteten. Det kan hjälpa att bryta motståndet mot läsning. ■
h
"Mitt bästa tips till dig som är lärare: läs serier själv! Det finns serier
om allt. Välj ett ämne som intresserar dig."
Peter Johansson, grundskolelärare, Möllevångsskolan i Malmö
L
47




































   45   46   47   48   49