Page 31 - Hegas Varkatalog_2019_ny_FLIP PDF
P. 31

 Vad beror det på?
– Det finns ingen enkel och en- tydig förklaring, men det mesta pekar på att det är könsroller som spökar. Oavsett om man ser skillnaden mellan män och kvin- nor som skapade av naturen eller socialt konstruerade visar många undersökningar att poj- kar och flickor har olika förvänt- ningar på sig från skola och sig själva. Ett stort problem är att manligt och kvinnligt ses som motsatser och studiemotivation ses som något kvinnligt. En man som lyckas har talang, annars var skolan inte för honom. En kvinna som lyckas har jobbat för det, men alla kan göra det. Det intressanta är att för hundra år sedan sågs kvinnor som mindre kapabla att studera vidare över huvud taget.
Har ingen uppmärksammat det här?
– Jo, det har man, men majori- teten av jämställdhetsarbetet i syfte att få fler kvinnor att läsa vidare har byggt på att få kvin-
nor att göra mer manliga saker: att tro på sig själva, ta mer plats, hitta kvinnliga förebilder som studerat vidare med mera. För- söken att få män att göra mer kvinnliga saker har saknats. Det gör att mansrollen har krympt och idén om vad en man kan göra har blivit smalare.
Hur tror du man ska jobba med frågan?
– Som det ser ut nu skulle skolan behöva jobba mer med läsning. En generell bild är att skolan är bra på att lära alla avkoda, men sedan trappas läsningen av och läsförståelsen, som utvecklas genom läsning, tränas inte i den utsträckning som behövs. Kan man läsa och förstå blir alla skolämnen lätt- are och chansen att lyckas ökar dramatiskt.
Men det behövs också långt fler läsande förebilder för pojkar och unga män. Sådana som visar att det är ok för män att läsa böcker.
Det finns ingen bok som har gjort ett sådant framgångsrikt jobb för unga mäns läsning som Zlatans självbiografi när den kom. Men det var 2011. Vi be- höver fler pappor som läser för sina barn och fler böcker som får pojkar att läsa.
Publicistklubbens pris
Guldpennan
Det är ett pris som delas ut årligen till ”en person som i sin journalistiska yrkesutöv- ning värnar om det svenska språket”. I motiveringen skrev juryn att hon fick priset ”För sin initierade skildring av en av vår tids största samhälls- förändring i Sverige – den där kvinnor nu är på väg att få bättre utbildning och lägre arbetslöshet än män. Och även för hennes personliga texter om hur förmågan att använda språket är nyckeln till makt.”
Ordföranden för Publicist- klubben, Anna Hedenmo, sa följande om årets Guld- pennan-mottagare:
”Att ge årets Guldpenna till Emma Leijnse känns rätt på alla sätt. Emma är en skicklig stilist som granskar ett av våra viktigaste och mest under- bevakade politikområden
– skolan. Hon är en hängiven och ständigt nyfiken skribent som skildrar utbildningsfrågor ur många olika perspektiv, till exempel klass och kön.”
”Samtidigt som det är fler kvinnor i högre utbildning, minskar antalet yrken där du inte behöver utbildning. Det ger en växande grupp män som hamnar i utanförskap, både på arbetsmarknaden och i det sociala, i och med att kvinnor med utbildning mer sällan har en partner utan utbildning.”
   31
   9–12år
   
















































































   29   30   31   32   33